100 millisekunder kan koste 6 procent af salget

Loadtider betyder mere end nogensinde for salget i webshops

Annonce

Moderne forbrugere er afsindigt krævende. Når vi besøger en webshop, forventer vi at få alt serveret på et sølvfad i en rasende fart, og får vi ikke det, er der en overhængende risiko for, at vi suser videre for at finde en anden webshop, hvor sølvfadet indfinder sig, inden vi kan nå at blinke. Og hvor tjeneren på tillidsvækkende vis præsenterer alle vores livretter og uden tøven svarer på alt, hvad vi kan finde på at spørge om, næsten uden at vi behøver at stille spørgsmålene.

År efter år skrumper vores tålmodighed. Vi tolerer kortere og kortere ventetid, fra vi klikker på et produkt, til vi får vist produktsiden.

Annonce

Allerede for 10 år siden lavede Amazon en analyse, der viste, at en forsinkelse på 0,1 sekund kostede virksomheden én procent af salget. Otte år senere, i 2017, kunne den amerikanske cloud service-virksomhed Akamai analysere sig frem til, at en forsinkelse på 0,1 sekund kunne koste hele seks procent af salget.

Gang på gang viser e-handels-analyser, at kundeoplevelsen spiller en afgørende rolle for salget, og der er ingen umiddelbare tegn på, at det kommer til at ændre sig foreløbig.

Hele 57 procent af de adspurgte kunder i Salesforce-rapporten State of the Connected Customer har fravalgt en webshop til fordel for en webshop, hvor de fik en bedre købsoplevelse, hvilket bl.a. omfatter lave loadtider og en nærmest ikke-eksisterende nedetid – også ved spidsbelastningsperioder som Black Friday og jul.

LÆS OGSÅ: Iværksætterduoen, der byggede bro mellem e-handel og SEO

Interessant nok viser den samme rapport, at forventningerne er næsten lige så høje for B2B- som for B2C-kunder. Hele 82 procent af B2B-kunderne forventer den samme oplevelse, som når de handler privat.

Nye teknologier øger kravene til hardware

Grænsen mellem fysiske butikker og webshops bliver gradvist mere udvisket. Kunderne er online i de fysiske butikker, og hjemme i stuen kan de få en næsten fysisk shopping-oplevelse ved hjælp af bl.a. VR og AR. 

– Det stiller stigende IT-krav til tempo, sikkerhed og til evnen til altid at være tilgængelig. Kunderne vil have online-kundeoplevelser, der er fuldstændigt strømlinede, gnidningsfri og fremfor alt uden forsinkelser. Og det vil virksomhederne faktisk også. For det er god forretning, siger Fredrik Arveskär, regionschef for Norden og Benelux i data storage-virksomheden Infinidat.

Ud over VR og AR ser man også en stigende brug af video, avancerede interaktive apps og ikke mindst kunstig intelligens – alt sammen teknologier og løsninger, der stiller store krav til både serverkapacitet, båndbredde, stabilitet og sikkerhed.

Dertil kommer et behov for fleksibel skalering i forbindelse med store handelsdage som Black Friday, Cyber Monday, Singles Day for ikke at tale om perioden op til og lige efter jul, hvor mange webshops hiver en betragtelig del af årets omsætning i land.

– Det er svært for de fleste virksomheder at have hardware og kompetencer in-house, der matcher. Men det er en del af den digitalisering vi ser på alle områder - aktuelt med ekstreme forbrugerforventninger i detailhandelen. Og effektive cloud-løsninger, både storage og SaaS er brændstof og motor i den proces, siger Fredrik Arveskär.