4 gode råd: Sådan håndterer du GDPR under Corona-krisen

Ekstraordinære vilkår.

Mange danske virksomheder holder vejret. Corona-pandemien strammer grebet, og der er måske knap så meget overskud til at rette blikket mod reglementer og ”formaliteter”.

Datatilsynet står dog klar til at hjælpe det danske erhvervsliv gennem krisen efter bedste evne, herunder spørgsmål til sikkerhed og håndtering af personoplysninger.

Annonce

Reglerne for GDPR skal stadig overholdes. Men vi er klar til at hjælpe virksomhederne igennem og vil være lydhør overfor de ekstraordinære vilkår, virksomhederne står midt i nu, siger Datatilsynets direktør, Cristina Angela Gulisano, til DI Business.

Hun kommer i den forbindelse med fire gode råd til de danske virksomheder i den aktuelle situation.


4 gode råd

1: Fasthold gode GDPR-vaner

Husk på at reglerne er til for at beskytte borgernes rettigheder. Alle de gode vaner, rigtig mange virksomheder allerede har på plads, skal man tage med hjem. Er det svært, eller er man i tvivl, så hæv blikket og overvej, hvordan det samlet set virker rimeligt at behandle kundernes oplysninger. Eller med andre ord: står det, man giver køb på, mål med det formål, man vil nå?

2: Brug Datatilsynet

Kontakt som altid Datatilsynet, hvis du er i tvivl. Vi kommer ikke til at blåstemple overtrædelser af reglerne, men vi vejleder gerne om, hvordan man bedst muligt kan leve op til dem.

3: Dokumentér beslutninger

Står virksomheden i en situation, hvor en samlet vurdering viser, at det er nødvendigt at være midlertidigt på kant med reglerne om databeskyttelse, er det en god idé at dokumentere sine overvejelser - så vi fx ved en klagesag også kan inddrage virksomhedens bevæggrunde. For dem vil vi være også lydhøre over for.

Annonce

4: Oprydning bagefter

Når situationen er stabiliseret igen - og ingen af os ved vist hvornår - venter et oprydningsarbejde for nogle virksomheder. Datatilsynet vil ganske vist udvise forståelse for benhårde prioriteringer her og nu, men vi vil ikke acceptere, at virksomheder bruger det som en kattelem til på længere sigt ikke at passe ordentligt på borgernes oplysninger

Kilde: DI Business