E-handlen i Europa vækster
E-handlen i Europa forventes at lande på mere end 621 mia. euro
ved udgangen af 2019. Det betyder en stigning på 13,6 procent i forhold til
situationen sidste år, hvor e-handlen genererede 547 mia. euro.
Forudsigelsen kommer fra den seneste E-commerce Foundation-rapport, som beskæftiger sig med e-handel i Europa.
Undersøgelsen viste endvidere, at de skandinaviske lande vedholder
en høj placering i e-handelsindekser.
Eksempelvis er Danmark det højest rangerede land i Europa,
når det kommer til at drive forretning, mens Sverige, Danmark og Finland alle
kan findes i top 10 i det globale logistikpræstationsindeks.
Andelen af forbrugere, der bruger internettet, og som
handlede online i løbet af sidste år, varierer fra land til land.
I Schweiz, UK og Danmark er det over 85 procent, mens lande som Rumænien og Ukraine handlede mindre end 26 procent online sidste år.
Europæisk e-handel vokser med 13 procent
Som allerede nævnt forventes den europæiske B2C e-handel at ramme 621 mia. euro i 2019.
Hvis denne forudsigelse slår rødder i virkeligheden, vil e-handlen i Europa fortsætte med at vækste over 13 procent.
Ifølge E-commerce Foundation er de fleste e-handelsomsætninger koncentreret i Vesteuropa (66 procent). Østeuropa tegner sig derimod kun for 23 milliarder euro af i alt 547 milliarder euro.