Dansk modevirksomhed vinder varemærkesag i Kina

Efter 8 års kamp

En 8 år lang kamp om ejerskab over deres varemærke i Kina er endelig slut for det danske børnetøjsbrand POMPdeLUX.

Mærket har siden sin stiftelse i 2006 solgt børnetøj via Home Shopping konsulenter og via egen webshop, men har sideløbende kæmpet.

Annonce

Da POMPdeLUX søgte om varemærkeregistrering internationalt i 2011, herunder i Kina, var forbavselsen stor, da en registrering af deres varemærke allerede var blevet indsendt kun få måneder tidligere.

På trods af gentagne indsigelser og ankesager om modpartens indlevering af ansøgningen, var der ingen medvind at hente i det kinesiske retssystem.

Ejer af POMPdeLUX, Marianne Hoffmann Dyrbøl, fortæller om det langvarige forløb:

Vi havde i en længere periode et større beløb deponeret hos vores kinesiske advokat, fordi vi indledte forhandlinger med modparten om overtagelse af varemærket – i et forsøg på at afslutte sagen, som tærede på vores kræfter,” siger Marianne og fortsætter, ”Dog besluttede vi, da modparten pludselig ville øge beløbet, at vi ikke ville give næring til kinesiske varemærketyverier, hvorfor vi afbrød forhandlingerne og trak beløbet hjem

Der skulle dog stramninger fra de kinesiske myndigheder til, før heldet vendte for det danske brand.


Stoppet i tolden

I sommeren 2016 skete det, som man havde frygtet.

Dele af efterårskollektionen blev tilbageholdt i tolden, da modparten havde indledt en toldovervågning på varemærket. Varerne endte dog med at blive frigivet og herefter vendte sagen.

Tilbageholdelsen af varerne blev således begyndelsen på enden og endelig i 2019 har POMPdeLUX, efter endt indsigelsesperiode for modparten, kunne afslutte sagen med sit registrerede varemærke i hånden.

Annonce