Årets største handelsdag: Men ingen Black Friday-rekord

Danskerne brugte for mere end 1,94 mia. kr. på Dankortet under Black Friday.

Det blev dermed årets hidtil største handelsdag, men Black Friday-rekorden fra 2017 står fortsat ved magt.

Annonce

​Der var ellers skyhøje forventninger til forbruget i år, efter en dansk handelsrekord de tre foregående år.

- Vi forventede selvfølgelig, at Black Friday blev en af de allerstørste handelsdage nogensinde, og vi var spændte på, om rekorden fra sidste år ville blive slået, men med et Dankort forbrug på 1,94 mia. kr. lander vi 8 pct. under Black Friday 2017. Det er formentligt et udtryk for, at mange butikker i år havde valgt at sprede deres slagtilbud over flere dage, siger Jeppe Juul-Andersen, direktør i Nets og ansvarlig for Dankort, i en pressemeddelelse.

Selvom Dankort forbruget ikke satte ny rekord i år, kan dette års Black Friday meget vel alligevel ende som årets største handelsdag, ligesom det har været tilfældet de tre foregående år.

- Tidligere var det en af dagene lige op til jul, at vi brugte vores Dankort allermest i løbet af året, men det billede har Black Friday lavet om på. Vi skal tilbage til 2014 for at finde et år, hvor det ikke var Black Friday, der var årets største handelsdag,” forklarer Jeppe Juhl-Andersen.

Juleindkøb starter tidligt

Selv om Balck Friday ikke kunne hente sin egen rekord, betyder det ikke, at julegaverne i år bliver mindre. Det er derimod blevet en begyndelse på den hyggelige julehandel:

- Black Friday er et stærkt koncept, der appellerer til den indre tilbudsjæger hos mange danskere. Mange danskere bruger Black Friday til at tage forskud på julehandlen. I 2017 var hver tredje køb på Black Friday en gave, og meget tyder på, at tendensen fortsætter. Det betyder også, at en del af julehandlen har rykket sig fra december til november,” fortæller Tine Marie Andersen, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Dankort tallene fra Nets viser, at hovedparten af Black Friday-købene fandt sted i butikkerne, mens nethandlen tegnede sig for 16,8 pct. af det samlede Dankort forbrug på Black Friday.

En stigning på 3,2 procentpoint sammenlignet med sidste år. Omsætningen fra nethandel forventes dog at stige i takt med, at netbutikkerne får ekspederet ordrerne.

Annonce

- Mange danske butikker er gode til at imødekomme forbrugerens ønsker både online og offline. Derfor foregår Black Friday både i butikken og på webshoppen – hovedparten af Black Friday-omsætningen ender dog stadig i de fysiske butikker,” siger Tine Marie Andersen.

Fredagens Dankort forbrug sender dette års Black Friday ind som nummer fem over alle tiders største handelsdage i Danmark.