AI og e-commerce: Et symbiotisk forhold

Ehandel.dk har kontaktet branchedirektøren fra Dansk Industri, Annette Falberg. 

Direktøren udtaler sig om, hvordan det volatile og konkurrenceprægede e-marked kan hente hjælp fra AI-løsninger.

Annonce

I dag ser vi AI gå dristigt på tværs af korridorerne i den globale erhvervsindustri. Og selv om det er kunstigt, har teknologien formået at gøre sig yderst nyttig og tilføje et personligt præg til, hvordan vi handler.

Hvorfor byde AI velkommen inden for i e-handelsuniverset?

Ifølge branchedirektøren kan AI-løsninger lette arbejdet på mange forskellige områder og samtidig give en bedre og mere unik kundeoplevelse. Et specifikt eksempel er fra modebranchen, herunder friluftsmærket The North Face:

- IBM’s Watson-løsning er blevet integreret hos mærket The North Face. Watson er en computer, der gennem machine learning kan levere svar på spørgsmål på baggrund af enorme mængder data. I stedet for, at kunden selv skal lede efter udstyr, hjælper hjemmesiden med at finde de mest relevante produkter. Lad os antage, at man skal en tur til Himmalaya. Her kan kunden få spørgsmål som: Hvornår skal du afsted – i hvilken sæson? Hvor langt skal du gå? På den måde kan maskinen helt intelligent finde ud af, præcis hvad kunden har behov for. I stedet for at kigge hele The North Face-repertoiret igennem, får kunden lynhurtige og målrettede produktforslag.

Det giver alt i alt nogle mere kvalificerede forslag til forbrugerne. Intelligente forslag, vel at mærke, baseret på intelligente spørgsmål og købsadfærd.

- Det bliver meget sjovere at være forbruger, og det bliver samtidig mere spændende at drive virksomhed, siger direktøren.

Hvilken betydning får AI for handelsvirksomhederne i Danmark?

- AI vil være noget af dét, man kan skille sig ud fra konkurrenterne på. Du kan vælge at handle hos alverdens webbutikker, men du går derind, hvor du får mest værdi og bedst rådgivning. Det svarer jo til, at man i gamle dage gik ned og fik vejledning hos eksperter i den fysiske butik. Det er i virkeligheden dét, vi kommer til at opleve med AI. Det er loyalitetsskabende.

Teknologien har gjort sit indtog i mange sammenhænge efterhånden, og integrationen er stadigt stigende. Men kan der opstå udfordringer – kan det blive for teknologisk, og opgiver vi gerne den menneskelige kontakt?

- De fleste vil gerne vide, at det er en robot, de er i kontakt med. Men der findes analyser på globalt plan, der siger, at mennesker gerne vil betjenes af robotter - det har vi ikke noget imod. Det er hurtigt og konkret til et vist punkt, men så skal man til gengæld også kunne trykke på en knap og blive stillet videre til et menneske. Så på den måde består den menneskelige interaktion - oveni, at processen bliver mere effektiv.

Annonce

Argumentet er også, at AI-løsningen tager sig af alt ’det overflødige nonsens’, så når kunden endelig bliver stillet igennem til en menneskelig faktor, er der bedre tid og henvendelsen er blevet konkretiseret.

- Alle kan i fremtiden opleve en større værdi, både kunder og medarbejdere. Også dem, der er eksperter. Det bliver simpelthen sjovere og mere udfordrende at sidde i servicefunktionerne.

Hvad med debatten om, at robotterne tager arbejdspladser?

- Ny teknologi kan sagtens overflødiggøre nogle jobs, men kun for, at der så opstår andre behov for nye jobfunktioner. Derfor skal vi selvfølgelig hele tiden sørge for at være omstillingsparate, herunder vigtigst af alt have veluddannede medarbejdere samt påtage os at videreuddanne eksisterende medarbejdere.

Ifølge direktøren skaber automatisering og effektivisering således både jobs og muligheder, og bringer samtidig Danmark på banen i spillet om de globale markedspladser.

- Vi kan ikke konkurrere på at have mange hænder ansat, hænder er en dyr ressource. Hvis vi skal konkurrere ude på eksportmarkederne, skal vi bruge intelligens, implementere ny teknologi og have dygtige medarbejdere – og dem ved jeg, vi har. Det gør Danmark endnu mere attraktiv på eksportmarkederne og skaber et helstøbt, konkurrenceforbedrende parameter.

Efteruddannelse er nødvendig

Der skal være mod og lyst til fremtiden, fordi det bliver nødvendigt at justere på nogle ting, så Danmark kan følge med.

- Det er klart, at teknologien sætter pres på, at vi får endnu dygtigere medarbejdere. Det er ikke nok, at der kommer kompetente, unge mennesker ind fra uddannelsessystemet – derfor skal virksomheder have fokus på at efteruddanne. Vi er ikke færdige, når vi rejser os fra skolebænken og springer ind i erhvervslivets spindende hjul. Vi videreuddanner os hele livet. Det skal danske virksomheder, fagforeninger, uddannelsesinstitutioner og det politiske system samarbejde om.

 

Foto: Annette Falberg, branchedirektør hos Dansk Industri