Alibaba kan fejre rekordsalg – overgår alle forventninger

En halv milliard kunder

Singles Day i går har givet en masse aktivitet, og i særdeleshed hos den store kinesiske platform, Alibaba – én af verdens største e-handelsselskaber.

I går berettede Ehandel.dk om virksomhedens første salgstal fra det årlige shoppemekka.

Annonce

De steg med 25 procent inden for de første ni timer – et beløb, der lige knap runder 23 milliarder dollars, svarende til 155,8 milliarder danske kroner.

Salget ramte desuden 1 milliard dollar inden for det første minut og otte sekunder.

LÆS OGSÅ: Milliardfest hos Alibaba: Singles Day-salg tager kvantespring

Og det fortsatte med uendelig kraft i løbet af dagen.

Ifølge erhvervsmediet Bloomberg News har det kinesiske selskab solgt for mere end 38 milliarder dollars, svarende til 257 milliarder danske kroner.

Dette i løbet af de 24 timer, hvor Singles Day fandt sted.

Salget overgår således sidste års rekord, hvor Alibaba kunne prale af et beløb, der rundede lidt over 200 milliarder kroner.

Der skal også angiveligt have været omkring en halv milliard kunder fra hele verden, der i løbet af dagen har besøgt Alibabas hjemmeside.

Annonce

I dag viste vi verden, hvordan fremtidens forbrug ser ud. Vi imødekommer den voksende efterspørgsel fra kinesiske forbrugere og hjælper dem med at opgradere deres livsstil, mens vi introducerer nye brugere til vores digitale økonomi - fra hele Kina og over hele verden, udtalte Fan Jiang tidligt denne morgen. Han er direktør hos Taobao and Tmall, ejet af Alibaba Group.

LÆS OGSÅ: Singles Day: ”Passer rigtig godt til den danske tilbudskultur”

I Danmark er det stadigvæk Black Friday, der sidder på tronen, men Singles Day bliver mere og mere udbredt for hvert år, der går.

Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv, mener, at der er grobund for en udvikling af Singles Day i Danmark.

Vi er nemlig rigtig glade for tilbud.

Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som Black Friday. Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både Black Friday og Singles Day er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte. På den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur.

Det er ti år siden, Alibaba afholdte sit første Singles Day-udsalg nogensinde.