Alibaba lancerer engelsksproget forhandlerplatform

Vil fordoble antallet af globale brands på TMall Global

Kinas største virksomhed skruer op for charmen over for udenlandske brands. I sidste uge lancerede e-handels-giganten Alibaba en ny, engelsksproget platform for forhandlere på virksomhedens internationale online markedsplads Tmall Global. Det skriver Reuters.

Annonce

Tmall Global er en platform i hastig vækst. I løbet af det seneste år har Tmall Global tiltrukket over 100 millioner nye kunder og har nu mere end 600 millioner kunder i 77 lande.

Ud over at fjerne sprogbarrieren udmærker den engelsksprogede forhandlerplatform sig ved at rumme værktøjer, der efter Alibabas eget udsagn skal kunne hjælpe globale forhandlere med at få succes i Kina, herunder vejledning i, hvordan man åbner en flagskibsbutik, og hvordan man kan bruge Tmall Overseas Fulfillment (TOF), som angiveligt skal gøre det muligt at teste markedet uden at foretage større investeringer.

Med den engelsksprogede platform forventer Alibaba at kunne fordoble antallet af globale brands på Tmall Global og således nå op på 40.000 brands i 2022. Denne forøgelse kommer sandsynligvis til at spille en væsentlig rolle i bestræbelserne på at nå det mål, som Alibabas grundlægger Jack Ma fremlagde tilbage i januar 2017: Mindst halvdelen af Alibabas omsætning skal komme fra udlandet i 2025.

Blandt de nyest tilkomne brands på TMall Global kan nævnes Guess, Evereden, Office Depot, Starbucks og Walgreens.

Alibaba skal efter sigende også have en spansk, en japansk og en koreansk forhandlerplatform i støbeskeen.

Handelskrigens betydning for Alibaba

Præsident Trumps ihærdige forsøg på at spænde ben for kinesiske virksomheder har ikke fået Alibaba til at gribe til tudekiksene. Snarere tværtimod. Medstifter af Alibaba Joseph Tsai udtalte i maj til diginomica.com, at amerikanske virksomheder vil blive hårdere ramt af de nye afgifter end Alibaba.

 – Hvis amerikanske varer bliver for dyre pga. afgifterne, kan kinesiske forbrugere gå over til kinesiske producenter eller importere produkter fra andre dele af verden. Verden er stor, sagde Joseph Tsai.

Han pointerede også, at den stigende velstand i Kina har medført, at landets økonomi i langt højere grad end tidligere er baseret på kinesernes eget forbrug og i langt mindre grad på eksport, hvilket mindsker sårbarheden over for afgifter på eksportvarer.

Annonce