Efter mange års rekognoscering er Kinas detailkonge Alibaba, i al hemmelighed, ved at forberede sig på at skridtet ind på det europæiske marked.
Det kommer til at blive en direkte duel mod amerikanske Amazon, der har sit geografiske hovedfokus i de vestlige lande.
Ifølge Reuters har Alibaba, i den sidste tid, haft travlt med at gøre sig attraktiv overfor tusindvis af virksomheder, der sælger deres varer via Amazon i Europa. Og flere har tilmeldt sig Alibabas europæiske platform, AliEkspress, inden for de sidste par måneder.
Den helt store plan er at tilbyde de mange forretningssultne virksomheder lavere gebyrer.
Mango, Tendam, El Corte Ingles og Benetton er nogle af de brands, det kinesiske selskab gerne vil have med over på platformen. De skulle angiveligt allesammen have fået en henvendelse fra Alibaba, men det er ikke noget, den store e-handelsaktør vil be- eller afkræfte.
”Vi undersøger løbende mulighederne for at arbejde med forskellige partnere og er forpligtet til at fungere som en betroet partner for både forbrugere og sælgere, har en talsperson fra AliEkspress udtalt.
Lokale markeder og en smag for Sydeuropa
Hidtil har det været et hovedfokus for Alibaba at sælge billige, kinesiske produkter på markeder uden for Kina, men i løbet af det sidste halve år har platformen også åbnet sine arme for lokale leverandører.
Det kommer til at tage afsæt i fuldstændig den samme forretningsmodel, som Alibaba kører på hjemmemarkedet i Kina.
Ifølge Reuters vil Alibaba også meget gerne gøre sig gode venner med de italienske og spanske markeder, efterfulgt af Rusland og Tyrkiet.
I Spanien tilbyder AliExpress at sælge for en kommission på solgte varer på mellem fem og otte procent. Til en sammenligning tager Amazon et fast gebyr på 39 euro per måned plus moms, og derudover en kommission på syv til 15 procent.
Lad os se hvordan, og om, Amazon reagerer på sin nye konkurrent i det europæiske ambiente.