Aliexpress ”går på gaden”

Åbner sin første, fysiske butik i Europa

Der var en tid, hvor dét at købe hos Aliexpress betød næsten en måneds ventetid på modtagelse af varer, at modtage andre produkter, end hvad man havde bestilt og samtidig en utilstrækkelig kundeservice.

Annonce

I dag er billedet ganske anderledes – så meget, at det kinesiske firma satser på sin første fysiske butik i Europa.

Aliexpress har sine største markeder i Kina, USA, Rusland og Spanien. Valget er faldet på Spanien, og på søndag, i ét af Europas største indkøbscentre (Intu Xanadú, Madrid) åbner Aliexpress en butik.

Det rapporterer den spanske avis El Periódico.

- Spanien er et vigtigt land for koncernen, hvor koncentrationen af antal kunder, volumen og værdi er størst. For Alibaba-gruppen er det strategisk at satse på Spanien, fordi det er porten til Europa, udtaler Aliexpress driftsdirektør i Spanien og Portugal, Rubén Bautista, til El Periódico.

Den nye butik består af 740 kvadratmeter, der er opdelt i fem områder, og har efter sigende 1.000 produktreferencer fra mere end 60 mærker.

Det nye etablissement har skabt omkring 20 nye job.

- Aliexpress er én af ​​de mest populære e-handelsplatforme i Spanien, og det er derfor, vi lige netop hér ønsker at udforske nye måder at øge integrationen af ​​fysiske og digitale rum, udtaler William Wang, generaldirektør for virksomheden i Spanien og Portugal.


En omnichannel-oplevelse

I fremtiden vil butikken også blive et sted, hvor kunderne kan hente deres onlineordrer.

Annonce

Med henblik på mulige åbninger af flere butikker i Spanien og i Europa, har Aliexpress udtalt, at de vil være 100 procent fokuseret på Madrid, selvom denne udmelding ikke direkte udelukker åbninger i andre byer eller i bycentre.

- Det er en meget ambitiøs indsats, sagde Bautista.

AliExpress har haft fokus på at etablere en europæisk tilstedeværelse siden begyndelsen af 2018, i forbindelse med lanceringen af sit ”affiliate program” for europæiske sælgere.

Ifølge Forbes har programmet fælles træk med Amazons markedspladsmodel, der giver sælgere og producenter mulighed for at bruge AliExpress-portalen og leveringsnetværket – dog mod et sælgergebyr og en aftale om at dele salgsdata med moderselskabet, Alibaba.