10 butikker og 100 små virksomheder
I
midten af marts skrev Ehandel.dk om, at den kæmpestore onlinespiller Amazon rettede
sit blik mod sin samling af fysiske butikker.
For at opsummere har Amazon været
en stor omnichannel-spiller i flere år, i besiddelse af pop-up butikker,
boghandler og en stor dagligvarekæde kaldet Whole Foods.
Men i marts annoncerede Wall
Street Journal, at Amazon lukker alle sine små butikker i pop-up-format.
Det handler blandt andet om små kiosker i indkøbscentre, hvor Amazon har eksponeret sig og solgt varer som bl.a. Kindle-læseborde og Echo-smart højttalere. Men efter de mange lukninger, sker der nu noget nyt på den fysiske salgsfront.
LÆS OGSÅ: Amazon stækker vingerne på sine pop-up-butikker
Åbner egen kæde
Amazon siges at være en af grundene til mange store fald hos
butikskæder i Storbritannien.
Nu åbner Amazon sin egen kæde af pop-up butikker i landet,
rapporterer Reuters og The
Guardian.
Butikkerne skal gå under navnet ”Clicks and Mortar”, hvilket er
et udtryk for butikker, der eksisterer både fysisk og online.
Ud af i alt 10 butikker åbner den første butik dørene i
Manchester på mandag, den 10. juni 2019.
Clicks and Mortar-butikkerne kommer til at indeholde
husholdningsartikler, skønhedsprodukter, mad, drikkevarer og elektronik.
Den nye mini-kæde vil være et samarbejde med organisationen Enterprise Nation, der arbejder for at fremme små virksomheder. I alt 100 små webshops vil blive ”lagt ud” i Clicks and Mortar-kæden.
LÆS OGSÅ: Amazon: Nyt vækstområde har potentiale til at blive større end AWS og e-handlen
Skal vare i et år
Projektet er sat til at vare mindst et år og evalueres derefter
af Amazon og Enterprise Nation.
Nogle eksempler på online-forhandlere, der er med fra starten,
og som ikke har solgt i butikken før, er Swifty Scooters, Torro Cases og Altr
for Men beauty-brand.
Clicks and
Mortar-initiativet kommer efter, at Amazon har åbnet en midlertidig modebutik i
London i oktober 2018.