Amazon lurer: Fremtiden for dansk e-handel i en kamp om overlevelse?

8 ud af 10 netbutikker forventer, at Amazons indtræden i Danmark medfører lukninger af butikker.

Dansk e-handel halter langt fra bagefter, og spørger man alle netbutikkerne, kommer det ikke til at ændre sig lige foreløbig. Optimismen fejler intet, og hver tredje nethandel forventer en stigning i omsætningen med mindst 25 procent inden for de næste tre år.



Det skriver Foreningen for Dansk Internethandel i en ny analyse.

Sideløbende med en højere omsætning, forventer flere netbutikker også at kunne ansætte flere medarbejdere i de kommende år. Direktør i FDIH, Niels Ralund, udtaler:

– Det er virkelig gode tal og tegn på en dejlig optimisme, som jeg også tydeligt mærker, når jeg er ude at tale med FDIHs medlemmer. Vi bliver presset af udenlandske netbutikker, så det er rigtig vigtigt, at vi kan vinde noget tilbage ved at skrue op for salget til udenlandske kunder.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Konkurrence fra udenlandske spillere bremser vækst

Men der er også bekymringer på den danske markedsplads, hvad angår store, internationale spillere. I FDIH-analysen fremgår det, at hver fjerde e-handler mener, at prispres fra giganter som eksempelvis Amazon og Alibaba lægger en dæmper på væksten.

– Det er er svært at adskille de tre væksthæmmere, for det er jo ofte de udenlandske giganter, der presser prisen ned på et niveau, hvor de danske netbutikker har svært ved at være med. Det kan de blandt andet gøre, fordi de kan sende varerne billigere ind i Danmark. Det er svært at konkurrere imod selv for de bedste danske virksomheder, fortæller Niels Ralund.

8 ud af 10 netbutikker i Danmark er overbeviste om, at Amazon vil føre til lukninger i branchen, mens 7 ud af 10 forventer, at flere fysiske butikker også må lukke.

Men er Amazon herre over skæbnen for danske butikker, eller er der en vej udenom og plads til alternativ tænkning?

LÆS OGSÅ: Danske e-handlere på visit hos topmoderne Amazon

Mulighed eller trussel?

Det store spørgsmål er, om Amazons indtræden i Danmark rent faktisk bliver en nedslagtning af eksisterende, danske netbutikker, eller om det i virkeligheden kan blive en genvej til nye kunder?

På trods af, at mange danske webshops får svedige håndflader ved tanken om Amazon på det danske marked, ser nogle virksomheder også muligheder. Mens 44 procent af netbutikkerne ser giganten som en stor trussel, er 39 procent mere optimistiske.

Det er eksempelvis virksomheden Eshoes, som har solgt varer på Amazon igennem de sidste syv år, og som henter omkring 50 procent af omsætningen via markedspladsen.

For Eshoes tilgængeliggør Amazon helt nye forbrugergrupper:

– Amazon giver os mulighed for at nå forbrugere, som vi ikke selv har været i stand til at få fat i. Og jeg anser det for en stor fordel for min virksomhed, at jeg via én platform rammer 340 millioner potentielle kunder. For os er det helt indlysende, at når Amazon en dag kommer til Norden, vil vi være langt foran vores konkurrenter, fordi vi allerede ved, hvordan det fungerer, forklarer Søren Kipling, adm. direktør hos Eshoes, i FDIH-rapporten.

Kilde: FDIH

En mening om “Amazon lurer: Fremtiden for dansk e-handel i en kamp om overlevelse?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest