Amazon stækker vingerne på sine pop-up-butikker

87 pop-ups forsvinder

Annonce

Den store online markedsplads Amazon retter nu blikket mod sin samling af fysiske butikker.

For at opsummere har Amazon været en stor omnichannel-spiller i flere år, i besiddelse af pop-up butikker, boghandler og en stor dagligvarekæde kaldet Whole Foods.

Annonce

Nu annoncerer Wall Street Journal, at Amazon lukker alle sine små butikker i pop-up-format.

Det handler blandt andet om små kiosker i indkøbscentre, hvor Amazon har eksponeret sig og solgt varer som bl.a. Kindle-læseborde og Echo-smart højttalere.


87 butikker lukker

Amazon overvejer nu hele sin fysiske investering, og det ser ud til, at fremtiden blot består af større butikker. I en kommentar til medierne siger
en talsmand fra Amazon:

- Efter en grundig undersøgelse kom vi frem til den beslutning, at annullere vores pop-up-program. I stedet vokser vi med Amazon Books og Amazon 4-star, der giver en mere omfattende kundeoplevelse og et bredere udvalg.

I alt vil 87 små butikker rundt i hele USA lukke ned inden april 2019. Samtidig åbner Amazon nye boghandler og butikker under deres Amazon 4-stjernet koncept.


De fysiske satsninger fortsætter

Denne nyhed kommer ikke længe efter rygter om, at Amazon også planlægger at åbne en helt ny dagligvarekæde, der ikke går under den eksisterende Whole Foods.

Den første af den nye type butik ser dagens lys allerede i år. Ifølge rygter er det en butik, der appellerer til en bredere målgruppe end Whole Foods.

Der florerer endvidere rapporter om, at Amazons kasseløse butikker, under navnet Amazon, står overfor en massiv udvidelse med tusindvis af nye butikker frem til 2021.

Amazon rykker altså stærkt frem med store, fysiske satsninger.