Amazon: “The bully in the classroom”

Ehandel.dk har talt med Lars Kejser, direktør
hos softwarehuset Episerver og ekspert på e-handelsområdet, som giver sit bud
på, hvordan danske virksomheder kan gøre sig forhåbninger om at overleve i
post-Amazon tid.

Annonce

Der er blevet talt og skrevet meget om Amazon i de forløbne år, især blandt e-handlere.

Ikke så underligt, når man ser på, hvordan den amerikanske markedsplads har manifesteret sig i de danske forbrugeres bevidsthed og dermed er blevet en væsentlig konkurrent for danske webshops inden for enhver tænkelig produktkategori.

Det skrev Ehandel.dk i slutningen af sidste år.

Annonce

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – trussel eller mulighed?

For mange er Amazon faktisk blevet synonym for ”online
markedspladser”.

..Og i ”krigen” mod Amazon tænker mange virksomheder ”hver mand for sig selv” og prøver at tage kampen op alene mod Amazon ved at forstærke deres online tilstedeværelse, mener direktør hos softwarehuset Episerver, Lars Kejser.

Det er ifølge ham én af de største faldgruber. Hvis danske virksomheder på nogen måde skal kunne overleve, så skal der for alvor tænkes ud af boksen.

Vi har stillet den erfarne e-handelsmand nogle spørgsmål:

Hvad er det, de danske virksomheder helt konkret står overfor, når vi snakker online markedspladser?

- Online markedspladser er mastodonter, og det store spørgsmål er: Skal man gå med eller skal man ikke? Vælger man at hoppe ombord, har det naturligvis konsekvenser. I princippet afgiver virksomheden alt magt, hvad angår viden om kunden. Der er ingen direkte kontakt – markedspladsen kommer til at ligge inde med al data, herunder indgående viden om markedet. Der er selvfølgelig historier om nogen, hvor det har været en succes at ”overgive sig til de højere magter”, men det er farligt. Med dét sagt forstår jeg godt frygten og fristelsen; du er oppe imod en konkurrent, der leger med fri fragt og produkter fra hele verden. Det er jo en kæmpe trussel for det danske marked.

Er det virkelig ”en krig”?

- Ja, det synes jeg. Amazon går ind og tager markedsandele alle steder. Hvis de udser sig en branche, kan de overtage på nul komma fem – fordi det har de penge til. Der er selvfølgelig også det moralske aspekt og den måde, de betaler skat på. Men det største problem er næsten, hvordan danske arbejdspladser rykker ud af landet, ergo penge ud af landet.

Lad os tage en tur i helikopteren et øjeblik: Vi har USA, Asien og EU. I Europa går vi meget op i GDPR-lovgivningen, altså at beskytte forbrugerne. USA og Asien, derimod, har slet ikke det samme fokus. De sidder tungt på store mængder data, som giver dem mulighed for at forudsige kundens købevaner og markedstrends helt overordnet set, og det handler de selvfølgelig ud fra. De har opbygget massive pengetanke, netværk og fragtlogistik, som naturligvis er en udfordring for hele EU, der halter forpustet efter. Derfor er vi næsten nødsaget til at kigge på ammunition, fordi ja – krigen er lige begyndt.

Hvordan kan det danske erhvervsliv gardere sig mod, eller forberede sig på, nye branchetilstande?

- Der er mange ting, vi kan gøre. Jeg har selv opponeret siden 2013, fordi jeg er overbevist om, at der er brug for ændringer i politikkerne inden for e-handelsområdet. Der er mange direktioner og bestyrelser i Danmark, der ikke har den nødvendige vidden om den digitale verden. Det er lidt ligesom at spille matador, uden at kende reglerne.
Jeg var med til folkemøde på Bornholm i 2015, hvor vi debatterede den, i min optik, manglende digitale ansvarlighed. Jeg foreslog en IT-minister på Christiansborg, fordi ærlig talt synes jeg, der mangler nogle kompetencer inde på Borgen, der kender til den digitale verden – måske fra en yngre generation. Med dét sagt har jeg dyb respekt for Margrethe Vestager. Vi burde have mennesker på Christiansborg, som gik lige så højt op i det her, som hende.

Disruption-rådet har været en rigtig god idé, eksempelvis. Men alt det her med regulering af data, det vil jeg sige er afgørende. Når man har data på det niveau, som de store online markedspladser har, så kan de udkonkurrere enhver spiller på markedet. Det er konkurrenceforvridende ud over alle grænser.

LÆS OGSÅ: SMV:Digital: ”Det er det mest lovende, jeg længe har lavet”

Hver mand for sig selv, eller hvad?

Jeg synes, at danske virksomheder skal prøve at skabe mere forenelighed og samarbejde på tværs, så det ikke bliver hver mand for sig selv. Det kunne eksempelvis være inden for fragt og logistik, man kan spare en masse penge. Og spare miljøet, ikke mindst. Men helt overordnet kan ideen tage afsæt i at finde produkter, der komplimenterer eller ligner hinanden på tværs af virksomheder – det vigtigste er bare, at man kommer på nettet og kan blive fundet. Hvis man slår sig sammen, i stedet for at konkurrere internt i Danmark, får man også en større muskel, og så er der måske lige pludselig håb med henblik på at kunne konkurrere med de store markedspladser.

Det gode er, at Christiansborg er begyndt at forstå, at der skal ske noget nu. Flere og flere danske virksomheder begynder også at gøre brug af initiativer, der hjælper den digitale omstilling på vej. Et godt eksempel er det nyeste initiativ fra Dansk Industri, SMV:Digital, som virkelig går praktisk til værks. Men hvordan får man vækstet i de her virksomheder? Her bliver det nødvendigt at kigge på lovgivning, der muliggør, at aspirerende virksomheder derude får adgang til mere kapital, så de kan udvikle sig.

Jeg var i Boston for et par år siden, hvor vi besøgte to eller tre forskellige kapitalfonde, der investerer i startups. Det vigtigste, jeg fik med derfra var, at man skal lære at skalere. Og hvis man skal arbejde med skalering, har man brug for kapital. Hvis ikke du gør dét, kommer der bare en anden og snupper markedet lige foran næsen af dig – om det er et dårligere produkt end dit, eller ej. Det lidt sjove var også, at de virksomheder, vi talte med, kaldte Amazon for ”the bully in the classroom” – de er ikke rare at samarbejde med, men man bliver nødt til det, var udmeldingen.

Så hvad siger I til, at vi undgår et ’ubehageligt samarbejde’? I virkeligheden handler det også om langt mere end ”bare” erhvervslig påvirkning – konsekvensen bliver et nationalt tilfælde, hvor velfærdsmodellen i Danmark simpelthen ikke overlever; i hvert fald ikke, hvis vi bliver ved med at ignorere den digitale dagsorden. Så kom i gang derude, afrunder direktøren.

Foto: Lars Kejser