Amazons produktanbefalinger under hård kritik

Beskyldes for at vildlede forbrugerne



”Amazon’s Choice” er et mærke, som Amazon tildeler produkter, som – ifølge virksomheden selv – er ”højt bedømt, godt prissat og kan leveres med det samme”.

Efter at den amerikanske nyhedsside BuzzFeed News for nylig fremlagde en rapport, der blandt indeholdt detaljerede oplysninger om falske anmeldelser og mangelfulde lavkvalitetsprodukter, der var mærket med ”Amazon’s Choice”, forlanger senatorerne Bob Menendez og Richard Blumenthal nu en detaljeret forklaring fra Jeff Bezos.

I et brev til Amazons CEO skriver de to senatorer blandt andet:

– Badgen kan vildlede forbrugerne til at tro, at de produkter, der modtager denne udmærkelse, er de bedste produkter, man kan få, mens nogle af disse produkter faktisk er af dårlig kvalitet.

De kræver en detaljeret beskrivelse af, hvordan Amazon vælger, hvilke produkter der skal tildeles ”Amazon’s Choice”-mærket, herunder hvilke parametre, der tages i betragtning, og om Amazon bruger en algoritme til at vurdere produkterne, samt om ansatte hos Amazon gennemgår produkterne for at sikre, at de lever op til bestemte krav.

LÆS OGSÅ: Amazon tester andres vin på egne flasker

De spørger også, om produktanmeldelser indgår i vurderingen, og stiller flere kritiske spørgsmål vedrørende falske anmeldelser. Desuden spørger de, om det er muligt for sælgere at få ”Amazon’s Choice”-mærket på deres varer mod betaling.

Brevet indeholder også et eksempel fra BuzzFeed News-rapporten om et termometer, som har fået “Amazon’s Choice”-mærket på trods af adskillige anmeldelser, der fortæller at termometret ikke måler temperaturen nøjagtigt. Termometeret blev også markedsført af Amazon som “godt at tilføje til dit babyudstyr”, men produktvejledningen angiver tydeligt, at termometeret ikke er beregnet til nyfødte.

Amazons reaktion

Amazon har endnu ikke reageret offentligt på brevet fra senatorerne, men i forbindelse med BuzzFeed News’ rapport udtalte en talsmand for Amazon:

– Amazon’s Choice er bare vores anbefaling, og kunderne kan altid bede om specifikke mærker eller produkter, hvis de vil.

Talsmanden sagde også, at de bruger mennesker og automatiserede teknikker til at sikre kvaliteten af “Amazon’s Choice”-anbefalinger.

Så stor betydning har ”Amazon’s Choice” for salget

Ifølge en undersøgelse fra OC&C Strategy Consultants sælger produkter, der får tildelt “Amazon’s Choice”-mærket, tre gange så meget som andre produkter. Det skyldes til dels de mange køb, der foretages via Amazons taleassistent, Alex, der som standard anbefaler produkter, der er mærket med “Amazon’s Choice”, hvis kunden ikke før har købt et produkt i den pågældende kategori.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest