Analyse: Hvornår kommer Amazon til Norden?

Nordea kigger ind i krystalkuglen

Det er det evige spørgsmål: ​​"Hvornår kommer Amazon?".

Nu har Nordea Bank meldt sig ind i spekulationen og udarbejdet en rapport. I den nye rapport ”beregner” banken, at den enorme e-handelsplatform om to år vil tænde for sin forretning i Sverige.

Annonce

For eksempel bygger Amazon et gigantisk lager uden for Borgstedt i Tyskland, kun 50 kilometer fra den danske grænse, siger Daniel Ovin, der fører tilsyn med e-handel ved Nordeas analytiske afdeling, til Di Digital.

Han estimerer, at lageret vil blive omkring 30.000 kvadratmeter.

Rapporten nævner også, at en etablering af selv samme lager var et nært forestående for nøjagtig et år siden. Men så fik en Brexit Jeff Bezos på andre tanker.

Ifølge vores analyse truede et hårdt Brexit med at gøre leverancer fra Amazons lager i England meget dyre. Derfor valgte Amazon at vente, siger Daniel Ovin.

Men hvem er det helt præcis, der skal bekymre sig mest, når platformen slår rødder i det nordiske landskab?

Rapporten viser, at det primært er aktører, der sælger sportsbeklædning samt udstyr, boligindretning og hjemmeudstyr, elektronik, og køkkenudstyr.

Og hvornår kan vi så forvente at se Amazon på det danske marked?

Det er et komplekst spørgsmål, som der er delte meninger om. Men da jeg talte med CEO for Pricerunner, Nicklas Storåkers, tidligere på måneden, sagde han til mig:

Annonce

Jeg tror på, det bliver inden for 2-3 år.

LÆS OGSÅ: Interview: Kan de nordiske e-handlere overleve konkurrencen fra Atlantens giganter?

Han tilføjede i den forbindelse:

Selv om Amazon lancerer i Danmark inden for nogle år, tror jeg ikke, de eksempelvis ville kunne yde en hurtigere levering, end de danske virksomheder. Alt I alt står mange danske virksomheder stærkt – måske ser vi samme tendens, som i Holland, hvor de lokale etablissementer sætter en pind i hjulet hos de store markedspladser. En anden ting er, at danske forbrugere i virkeligheden er super brutale. De betaler ikke for noget som helst, de ikke har brug for. Hvis der er bedre alternativer, er det der, man finder danskerne. Derfor er det nogle helt andre mekanismer, der rører på sig, når man kæmper om forbrugernes gunst – det er ikke nok at være en global kæmpe.