Bæredygtighed

Zalando: En global standard for bæredygtighed i modebranchen

Samarbejde om måling af miljømæssig og social bæredygtighed i modebranchen er vigtigere end nogensinde i denne tid, hvor branchen står over for en coronakrise, ifølge Zalando. Nu er platformen den første forhandler, der vil benytte sig af Higg Brand & Retail-modulet fra Sustainable Apparel Coalition (SAC) til at gøre bæredygtighedsvurdering obligatorisk for deres private labels…

Slår pjalterne sammen i kampen mod madspild

På trods af, at bæredygtighed allerede kom på dagsordenen fra 1990’erne, som supplement til debatten om klimaforandringer, er det blevet ét af dette årtis største buzzwords. Og i forlængelse af den bæredygtige og klimavenlige debat kan man grave flere initiativer frem i forretningsverdenen, som skal hjælpe den grønne omstilling på vej. Netto har arbejdet med…

Ehandel afslører: Sådan gør modegiganterne med tøj der ikke kan sælges

I løbet af efteråret 2017 var overskrifterne i medierne domineret af artikler om modevirksomheder, der brændte store mængder tøj af – endda helt nye produkter Det blev derefter kendt information, at fx H&M havde brændt tonsvis af tøj, som ikke kunne sælges, hvilket virksomheden mente skyldtes, at tøjet indeholdte giftige kemikalier. Problemet med giftigt tøj…

Destination: En 100 procent klimakompenseret e-handel

I november sidste år meddelte modevirksomheden NA-KD, at de begyndte at klimakompensere på alle leverancer og returer. Og det bæredygtige fokus fortsætter. Fra den 1. marts vil NA-KD kompensere for ikke mindre end 100 procent af sine transportrelaterede CO2-udslip. Det er et vigtigt skridt mod at respektere det bæredygtighedsløfte, vi har givet vores kunder. Vi…

Modekæmpe zoomer ind på bæredygtighed – knækker koden til salg af second-hand?

Her til morgen offentliggjorde Zalando sit årsregnskab, og i den forbindelse oplyser virksomheden, at der fremadrettet skal meget mere fokus på bæredygtighed. Zalando kommer til at investere massivt i second-hand, og startskuddet bliver blandt andet lanceringen af modevirksomhedens helt egen kategori: ”Pre-owned”. Indledningvis lander den nye kategori i Tyskland i efteråret 2020 og vil henvende…

Jeff bezos vil redde planeten med 10 milliarder dollars

Mandag fremlagde én af verdens rigeste mænd et projekt, der skal redde planeten. I et Instagram-indlæg har Amazon-kongen Jeff Bezos annonceret sine planer om at lancere ”Bezos Earth Fund”. Det skriver Quartz. Et initiativ, som skal tilgodese og finansiere både forskere, aktivister og ngo’er, der arbejder for at beskytte vores jord. Jeff Bezos smider i…

H&M: ”Den største udfordring, vi står overfor er at skifte til et cirkulært system”

I den nyligt offentliggjorte helårsrapport fra H&M Group fremgår det, at selskabet arbejder intensivt med at gentænke og optimerer hele sit butiksnetværk på mere end 5000 butikker. Det handler helt grundlæggende om at gøre butikkerne til fysiske holdepunkter for nethandlen. Sideløbende med et højnet fokus på det fysiske etablissement, har H&M også længe investeret i…