Bag facaden: Et Amazon-logistikcenter i Polen

Ehandel.se har besøgt Amazons logistikcenter i den polske by Kołbaskowo

Annonce

Denne artikel er skrevet af Izabella Bielecka for vores søsterside Ehandel.se.

I det nordvestlige Polen, nær den tyske grænse, ligger et af ​​Amazons logistikcentre. Ehandel.se er taget ned til Kołbaskowo i nærheden af ​​Szczecin for at besøge e-handelsgiganten og tage på rundtur i logistikfaciliteterne.

Annonce

Det er forbudt at fotografere i logistikcentret, og derfor har vi ikke kunnet tage billeder til artiklen.

Logistikcentret stod klart den 8. november 2017. Bygningen har et areal på ca. 160.000 kvadratmeter og består af tre etager. På nederste etage kommer der leverancer ind, og der pakkes og sorteres pakker, der skal sendes ud til kunder. På anden og tredje etage har man de såkaldte robotfelter. Her håndteres alle indkommende varer, og de placeres på de rigtige steder på lageret af både medarbejdere og robotter.

Amazon har fem logistikcentre i Polen. På dette center er der i lige nu 3000 ansatte, men det er stadig for få. E-handelsgiganten søger hele tiden nye medarbejdere, og der afholdes jobsamtaler hver dag.

LÆS OGSÅ: Påskestrejke hos Amazon

Effektivt - er målet

På den ene side af bygningen er der store garageporte, der åbner sig, så snart en lastbil nærmer sig. Når lastbilen er ankommet, begynder der at blive kørt pakker med varer ud fra lastbilen, og alle lagerarbejdere står klar på deres positioner og afventer pakkerne.

Alle pakker skal åbnes, og indholdet skal fordeles i sorte kasser. I centret er der 4000 sorte kasser, der alle er ca. 30 centimeter høje og brede og 50 cm lange. Dette skyldes, at netop dette logistikcenter kun opbevarer og distribuerer små pakker, der indeholder varer som f.eks. bøger, legetøj eller elektronik, og som ikke er større end den sorte kasse.

Når en sort kasse er tilstrækkeligt fyldt, transporteres den væk på et transportbånd til en af de andre etager for videre håndtering.

LÆS OGSÅ: Amazon er hverken den bedste eller eneste løsning for alle

3200 robotter

I det daglige arbejde på lageret må Amazons ansatte arbejde sammen med de såkaldte Amazon Robotics. Tre fjerdedele af logistikcentret består af robotfelter, der er indrammet af sorte gitre fra gulv til loft. Inden for gitteret bevæger de orange robotter sig rundt, nogle med tre meter høje gule paller og andre uden.

På centret i Kołbaskowo er der 3.200 robotter, der kører 6 kilometer i timen. I hele verden er der ca. 100.000 robotter i 25 Amazon-centre. En robot vejer 350 kg og kan håndtere en palle med en maksimalvægt på 680 kg. Den ser ud til at have en overflade på ca. en kvadratmeter og er nok 20 centimeter høj.

Når en robots energi når ned på 20 procent, kører den selv hen og kobler sig til en opladningsstation. Det tager kun et par minutter for robotten at blive 100 procent opladt, og det tager flere timer, før den skal oplades igen.

Inde bag gitteret, i burets gulv, er der 70.000 QR-koder, som robotterne læser ved hjælp af et kamera under bunden. På den måde ved robotterne, hvor de skal hen. En robot har også et kamera på forsiden, så den kan se, hvor den kører, og så den ikke kører ind i en anden robot. Robotterne kan vende 360 ​​grader uden samtidig at vende den palle, de kører med, eller dreje pallen 360 grader uden at selv at dreje rundt.

LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?

Tre skuffer på én gang

På burets langside er der flere gitterdøre efter hinanden, og ved hver åbning er der en arbejdsstation. På hver station er der en computerskærm, en scanner og et langt bord. Når en person kommer til sin tildelte arbejdsstation, skal han/hun logge ind på computeren, sætte et par sorte kasser på sit bord og begynde at scanne. En robot kører frem til åbningen, hvor medarbejderen har logget ind, med en gul palle. Medarbejderen skal så scanne den sorte kasse, tage en ting fra kassen og scanne den og derefter scanne hylden på den palle, som tingen sættes på.

Den gule tre meters-palle har fire sider, og hver side ligner en bogreol. Hver hylde har en størrelsesbegrænsning, og hylden har en QR-kode, som lagerarbejderen scanner, før han/hun placerer en vare på den, og ved koden er der også et skilt, der fortæller, hvilken størrelse tingene højst kan have på den pågældende hylde.

Alt fra den sorte kasse skal flyttes over til de hylder, som robotterne kører rundt med. De ansatte skal helst arbejde med mindst 3 sorte kasser samtidigt. Ifølge virksomheden håndterer en ansat op til et par hundrede ting i timen, afhængig af hvor store tingene er, og hvor mange ting der kan være i kasserne.

Når der er brug for en hylde i en anden størrelse, eller når kasserne er tomme, kan lagerarbejderen afvise robotten ved hjælp af en knap på skærmen. Så kommer der enten en ny robot, eller også logger personen ud for den dag.

LÆS OGSÅ: Danske retailere fejler i kampen mod Zalando og Amazon

10,5 timers arbejdstid

Det er også vigtigt, at ting, der ligner hinanden, ikke ligger ved siden af ​​hinanden på hylderne eller endda på samme palle. Alt skal helst være spredt tilfældigt for at så mange forskellige ting som muligt skal ligge så tæt på hinanden som muligt, alt sammen for at gøre arbejdet mere effektivt, når der skal samles varer sammen til en bestilling.

Ved disse arbejdsstationer lægger man altså ting på paller, der opbevares i buret. Men man kan også hente bestillinger ved disse stationer. Så kommer der en robot frem, når man er logget ind, og på skærmen vises der, hvilke varer der er bestilt. Disse varer placeres i sorte kasser, som derefter fyldes og transporteres ned til pakkestationerne.

Lagerarbejderne i Amazon arbejder 10,5 timer ad gangen fire dage i træk. Derefter skal de have fri tre dage væk. I løbet af de 10,5 time har de ret til to 15 minutters pauser og en frokostpause på 30 minutter. For at opretholde en høj standard, omskoles alle medarbejdere med jævne mellemrum.

De ansatte arbejder i dag- og natskift, så ordrerne kan nå frem til kunden så hurtigt som muligt, uanset hvornår en bestilling foretages. Under perioder med spidsbelastning kan Amazon fordoble arbejdsstyrken på centret for ikke at komme bagud med ordrerne.

Fra logistikcentret i Kołbaskowo sendes der primært pakker til Tyskland, men også til det centrale Østeuropa og Vesteuropa.

LÆS OGSÅ: Q1 gav Amazon 24 milliarder på bundlinjen

Trehjulede cykler på lageret

På de grå stengulve i logistikcentret er der malet massevis af linjer overalt. Linjerne er i blå, gule og røde farver og fortæller bl.a., hvor de forskellige ting skal stå, og hvor man må færdes. Indimellem cykler folk på trehjulede cykler mellem afdelingerne for at komme hurtigere frem på det enorme lager.

Sorte kasser flyttes mellem etagerne. De bevæger sig rundt på transportbånd, som f.eks. ruller fra loftet ned til en arbejdsplads.

På nogle steder i centret er der store glasskabe, som man normalt finder snacks i. Men her finder man knive, handsker, veste m.m. Disse skabe er der for at give de ansatte de ting, de har brug for til deres arbejde, men der er en maksimal månedlig grænse for, hvor mange ting medarbejdere må tage fra skabene.

LÆS OGSÅ: Må producenten forbyde dig videresalg via Amazon, eBay og Alibaba?

Maskiner spytter tape ud

Hvad angår pakkebordene er det måske interessant at nævne, at der er afdelinger med dusinvis af pakkeborde pr. afdeling, hvor der kun pakkes ordrer med én vare i og afdelinger, hvor der pakkes ordrer med flere varer.

Når en sort kasse kommer til pakkebordet, scannes først kassen og derefter den første vare i den. Så vises på skærmen hvilken papkasse, der passer til pakken. Pakkeren tager papkassen, og hvis der er brug for tape, trykker man på en knap, og så spyttes der et stykke tape ud, som ikke er en millimeter længere end det, der er nødvendigt til lige præcis dén papkasse.

Når pakken er klar, lægges den alene på båndet, som straks transporterer den videre. Derefter kontrollerer en enorm maskine, om pakken vejer det, den skal. Hvis en pakke vejer lidt for meget, må den ikke sendes afsted. Så bliver den kontrolleret, og har pakkeren f.eks. lagt for meget papir rundt om varen, for at den ikke skal rasle rundt i papkassen, bliver pakkeren gjort opmærksom på dette.

Vejer pakken det, den skal, får den påklistret en adresselabel og bliver sendt til en lastbil, der kører afsted med e-handelsbestillinger. Denne maskine håndterer omkring tyve pakker pr. minut. En rekord, som vores guide fortæller om, er, at der inden julen sidste år, 2018, blev sendt en million pakker ud af netop dette logistikcenter på en enkelt dag.

LÆS OGSÅ: Amazon: Nyt vækstområde har potentiale til at blive større end AWS og e-handel

HR i kantinen

For at tiltrække flere arbejdere tilbyder Amazon gratis bustransport til og fra arbejde og frokost for 1 zloty, hvilket svarer til ca. 1,75 danske kroner.

Kantinen består af en række langborde, hvor der kan sidde 500 personer ad gangen. En ting, der måske er lidt usædvanlig, er, at ved siden af ​​langbordene står der et langbord på den anden led med et stort skilt med teksten "HR". Der sidder HR-personalet, hvis en ansat har brug for at snakke om sit job eller har problemer med noget på arbejdspladsen, skal vedkommende til enhver tid kunne henvende sig til HR – og tale med dem før deres kolleger, der altså sidder og spiser lige ved siden af.

Ved siden af ​​kantinen er der også et spillerum, som medarbejderne kan bruge før eller efter arbejde. Der er blandt andet forskellige spillemaskiner, PlayStation, photo booth-kamera og nogle computere. Computerskærmene er det første, man bemærker, når man kommer ind i rummet, og det er lidt pudsigt, at alle baggrundsbilleder er portrætter af Jeff Bezos, Amazons administrerende direktør.