Bag kulisserne hos Curvii: Facebook Live kan skabe større kundeloyalitet

"Kunderne ville ikke blot købe tøj, men også have taget selfies med vores ansatte Louise"

Siden 2016 har det i Danmark været muligt at udsende live-video via det sociale medie, Facebook.

Annonce

.. Og flere virksomheder har efterhånden erfaret, at funktionen kan bruges i markedsførings øjemed - særligt med henblik på at vise en upoleret, rå og autentisk side af arbejdspladsen, kan dette medie være effektivt.

Det har Kirsa Jespersen og Kent Medom, som er søskende og indehavere af webshoppen curvii.dk, erfaret, efter de via Facebook Live inviterede kunderne, og alle andre for den sags skyld, bag kulisserne hos Curvii.

De livestreamer nemlig omkring tre gange ugentligt, og i denne artikel deler de en række tips og erfaringer.

- Som udgangspunkt forsøger vi med videoerne at vise, hvem der står bag Curvii, så vores kunder og potentielle kunder lærer os bedre at kende. Vi gør det dels, fordi det er hyggeligt og sjovt at interagere med vores følgere, men også fordi vi tror på, at indsatsen er styrkende for tilliden mellem os og vores eksisterende samt potentielle kunder, hvis vi lader dem komme ganske tæt på. Indholdet i videoerne varierer en hel del. Nogle gange viser vi lidt nyt tøj, andre gange besøger vi vores tøjleverandører, og atter andre gange går vi bare en tur på lageret og hyggesnakker med vores kolleger, fortæller Kent Medom til Ehandel.dk,


Mere end bare produktfremvisning

Liveudsendelserne er derfor meget mere end blot produktfremvisninger; de viser, hvem der står bag Curvii - på en naturlig og ikke-opstillet måde.

Selvom temaerne i videoerne varierer, er omdrejningspunktet ofte på den ene eller anden måde tøjet, som er det, webshoppen lever af at sælge:

- Mange gange prøver vi at tage fat på noget relevant, såsom hvilket nyt tøj, der er kommet til shoppen, eller noget helt aktuelt, f.eks. badetøj fordi det er badetøjssæson, hvor vi viser vores udvalg frem. Men vi prøver også at komme lidt ud. Vi besøger bl.a. vores leverandører, der fortæller om deres tøj, som de jo er eksperter i, forklarer Kent Medom.

Annonce

Og selvom videoerne har tøjet som stjernespiller, er det ikke nødvendigvis billeder af- eller informationer om tøjet, der er det vigtigste for Curvii at kommunikere med livevideoerne.

- Uanset hvad en live-video beskæftiger sig med, er det vigtigste for os at kommunikere stemningen og hyggen ud til seerne. Vi ønsker at invitere folk bag skærmene ind bag kulisserne hos Curvii, så de kan hygge med os, og livestream-formatet giver os en række fordele i den henseende. Seerne kan nemlig kommentere vores videoer, hvilket gør, at vi har mulighed for at gå i dialog med disse - og de har mulighed for at gå i dialog med hinanden, Det giver os mulighed for at få input fra kunderne, der måske ellers aldrig var kommet os for øre. Kunderne kan fortælle om deres oplevelse med tøjet, de har modtaget for nylig, eller komme med gode idéer til udvikling af nye produkter. Der er også flere gange kommet sjove situationer ud af det kendskab videoerne tilføjer, fortæller Kirsa Jespersen.


Større kundeloyalitet og kendskab til webshoppen

Dem, der følger med i liveudsendelserne, får et helt særligt kendskab og forhold til først og fremmest webshoppen, men også til Kirsa, Kent, leverandørerne og de ansatte - på et personligt plan.

Det har Curvii erfaret flere gange på forskellige måder, herunder hvordan en ansat er blevet til et idol for mange af butikkens kunder.

- Curvii er ikke blot en webshop. Vi har nemlig også et fysisk showroom, hvor vi får besøg af vores kunder, og her mærker vi for alvor værdien af det arbejde, vi laver med Facebook Live. Mange af de kunder, som vi møder for første gang, har allerede et indgående kendskab til os og vores jargon, fordi de har set os i vores videoer. Faktisk oplever nogle af vores ansatte en eller anden form for idoldyrkelse af og til. Det er lidt sjovt. I sidste måned havde vi tre dejlige damer fra Aarhus-egnen, som ønskede at få taget selfies med vores kollega Louise. Disse kvinder er jo meget mere end bare kunder. De er ambassadører for Curvii, fordi de er optagede af mere end bare det lækre tøj. De følger med i videoerne, deltager aktivt i samtalerne under videoerne og deler videoerne med deres venner og familie, fortæller Kirsa Jespersen med et grin.

Og det er særligt heri, at værdien af Curviis liveudsendelser består.

Dem, der ikke møder op for at få taget selfies, men "bare" følger med, vil nemlig også være loyale over for Curvii i et ganske stort omfang, fordi de føler en tilknytning til de ansatte efter at have set dem i et utal af videoer.

En kliché inden for salg er, at vi mennesker ikke handler med virksomheder, men med mennesker, og hvis denne kliché har rod i sandhed, vil Curviis indsats også sætte spor på omsætningen.

Skal du, og din virksomhed, prøve kræfter med Facebook-live?

Foto: Kirsa og Kent