Bang & Olufsen nedjusterer forventninger – for fjerde gang

”Faldet i omsætningen har været større end forventet”

I Struer i året 1925 blev Bang & Olufsen grundlagt af to ingeniører, der helligede sig til lydgengivelse.

Virksomhedens motto er: ”At skabe er at leve”, og man må sige, at forretningen efterhånden har skabt meget og haft en levetid på mange år.

Annonce

Men det ser ud til, at det populære B&O-brand kæmper en smule i disse tider, og tirsdag aften har virksomheden atter måtte nedjustere sine forventninger.

Det fremgår af en meddelelse til fondsbørsen.

Koncernen regner med et fald i omsætningen, i regnskabsåret 2019/20, fra13 til 18 procent. Dette sammenholdes med en tidligere prognose om en "encifret vækst".

Det er således den fjerde nedjustering, selskabet gennemgår på knap et år. Selskabets nedtur begyndte den 19. december 2018, da Bang & Olufsen blev tvunget ud i en nedjustering.

Faldet i omsætningen har været større end forventet, hvilket skyldes flere faktorer - blandt andet at selskabets partneres salg til forbrugernes ikke har været tilfredsstillende. Den strategiske retning er uændret, men det står klart, at der skal ske en fundamental ændring af salgs- og marketingsindsatsen og skabes en kultur, hvor vi er tættere på kunder og partnere, siger Kristian Teär, der er administrerende direktør i B&O, i en pressemeddelelse.

I andet kvartal af regnskabsåret 2019/20 forventer virksomheden et fald i omsætningen på 31 procent.

B&O havde skudt forbi sine forventninger til omsætningen, hvorfor selskabet skruede ned fra en forventet vækst på 10 procent til 0 procent.I løbet af første halvår af 2019 fulgte to store nedjusteringer. Omsætningen endte med et fald på knap 14 procent for regnskabsåret.

Det endelige regnskab for første halvår af 2019/20 bliver offentliggjort den 14. januar 2020.

Annonce

/Ritzau/

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!