Bilka og Coop sætter tempoet op: Mere onlinesalg af madvarer

Dagligvarer bliver hevet ned fra hylderne – det er et marked i vækst. En mulighed, som Salling Group og Coop Danmark griber i luften.  



De to største spillere på markedet inden for handel af dagligvarer sætter farten op i onlinesalget.

Frem for, at varerne bliver kørt hjem til danskerne, er målsætningen nu at gøre det hele billigere ved at pakke indkøb i butikken, hvor forbrugerne selv kan afhente.

Bilka er firstmover og har allerede lanceret den første løsning, dog med Coop Danmark lige i hælene, som nu har udviklet et nyt koncept.

I 2016 satsede Coop stort på nethandel med fødevarer, som blev bragt ud til kunderne. Nu bliver satsningen udvidet til de fysiske butikker, og ’Bestil og Hent’ bliver en del af koncept-familien hos gigantkæden.

Initiativet kommer til at konkurrere direkte med Bilka og de rene onlinesupermarkeder, hvor Nemlig.com er landets førende.

– Vores salgskanaler skal nu sammenkobles, så onlinehandlen spiller sammen med de over 1.100 butikker rundt om i landet. Kunderne skal kunne vælge selv, om de vil have varerne leveret hjem til sig fra det store lager eller have varer fra deres lokale butik, hvor de pakkes og gøres klar, siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk Mad, til Finans.

Til at starte med lander konceptet hos Kvickly i Kalundborg samt i Sønderborg. I løbet af 2019 vil flere lokationer koble sig på.

– Med det koncept kan vi kombinere lokale butikkers eget udvalg af varer med onlinehandlen. Jeg forventer, at dette koncept især bliver udbredt i de dele af Danmark, der ligger uden for de største byer, hvor vi har time-levering fra den centrale nethandel, siger Morten Viktor.

Hos Bilka udmunder nethandlen af dagligvarer i en løsning, hvor kunderne kan bestille varer online, som efterfølgende bliver leveret til bilens bagagerum, når de skal afhentes.

– Alle 18 varehuse tilbyder fra januar BilkaToGo. Resultaterne i årets løb har været bedre end forventet. Vi får med det koncept nye kunder, der ellers ikke handler i Bilka, og samtidig er deres gennemsnitskøb større end hos andre Bilka-kunder. Udover måltidskasser fra Skagenfood er det vores adgang til onlinehandel med dagligvarer – og vejen til at få andel i det marked, så det fortsat er rentabelt, siger Per Bank, topchef i Salling Group, til Finans.

Onlinehandel af dagligvarer udgør lige nu kun op mod 3 procent, men forventes at stige i de kommende år med mindst 15 procent i årlig vækst – det skriver Retail Institute Scandinavia i en ny prognose.

Kilde: Finans

Foto: Coop, pressefoto. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest