Boozt afslutter året stærkt trods et åbent ”kundesår”

Steg med 23 procent. 

I midten af december berettede vi om, at Boozt lå i strid med flere af sine kunder.

Det skyldtes den nye returklausul "Fair Use", som betyder, at modevirksomheden bandlyser kunder, der returnerer varer i ”unormale mængder”.

Annonce

På daværende tidspunkt oplyste Boozt, at omkring 9.000 kunder var blevet "sat på pause", hvilket udgør 0,3 procent af hele virksomhedens kundebase.

LÆS OGSÅ: Ny returklausul: Boozt har ”sat 9000 kunder på pause”

På trods af "kundekrisen” afslutter den store modeplatform året stærkt – det viser nye tal.

Boozt omsatte for lidt over SEK 1 milliard i løbet af fjerde kvartal, hvilket svarer til 0,70 milliarder danske kroner – en stigning sammenlignet året før, hvor omsætningen landede på omkring 629 millioner kroner.

Vi har haft en enestående afslutning på året med et justeret driftsresultat, der steg med 76 procent i fjerde kvartal, drevet af både forretningsforbedringer og en stærk bruttomargin, kommenterer Herman Haraldsson, administrerende direktør for Boozt.


9000 kunder blokeret – har ikke reduceret tallene markant

Det samlede salg for hele året steg med 23 procent til SEK 3,4 milliarder, hvilket svarer til 2,4 milliarder danske kroner.

Driftsresultatet landede på lige knap 65 millioner danske kroner – en klar forbedring, hvis man sammenligner med 48 mio. året før.

Indførelsen af ​​"Fair Use"-klasulen, hvor tusinder af kunder blev bandlyst, ser heller ikke ud til at have reduceret tallene markant.

Annonce

Den gennemsnitlige ordreværdi var rekordhøj, drevet af færre returer på grund af indførelsen af ​​vores "Fair Use"-politikken i november. Her blev omkring 9.000 kunder blokeret, hovedsageligt på grund af unormale returmængder. Konceptet fik dog en mindre negativ indvirkning på nettoomsætningsvæksten og en midlertidig indflydelse på vores Net Promotor Score. Samlet set har det været meget positivt for virksomheden, og vi er stolte af at tage skridt hen imod at blive en mere ansvarlig branche, siger Herman Haraldsson.

En anden medvirkende succesfaktor var outletbutikken Bootzlet.com. Ifølge Herman Haraldsson understreger denne fremgang potentialet i det nordiske onlinemarked.

Booztlet.com steg yderligere sammenlignet med det foregående kvartal med en vækst på 199 procent i løbet af fjerde kvartal, hvilket understreger det enorme potentiale i vores nordiske online afsætningsmulighed.