Booztlet overhaler Boozt – Stiger med 90 procent

Trodser tab i branchen.

En tilvækst på 19 procent. Sådan ser facit ud, når Boozt.com i dag præsenterer sine tal for årets tredje kvartal. Samtidigt er Boozts outlet-virksomhed vokset med 90 procent, hvilket indebærer, at virksomhedens samlede omsætningstilvækst landede på 22,3 procent. I kroner og ører svarer det til lidt over 530 millioner danske krone i perioden juli til og med august.

Den svage udvikling på det nordiske tøjmarked, især i Sverige og Danmark, accelererede henover sommeren. Dette er reflekteret i de 19% vækst for Boozt.com i kvartalet. Booztlet.com derimod fortsatte den stærke udvikling med 90% vækst i kvartalet. Vi er samtidig glade for at vi var i stand til at eksekvere stærkt på vores primære KPI’er i kvartalet; Kundetilfredsheden er uændret meget høj, den gennemsnitlige ordreværdi er på niveau med sidste år, og nykundeindtaget stiger stadig sammenlignet med året før. Vores balance er stærk med en sund lagerposition, hvilket giver os fleksibilitet til at reagere på de mange muligheder, et udfordrende marked byder på, udtaler Boozts administrerende direktør Hermann Haraldsson i en pressemeddelelse.

Annonce
Annonce

Samtidigt med at salget altså gik lidt trægere, blev også resultatet ramt i tredje kvartal.

Nedjusterer vækstprognosen

I løbet af kvartalet forværredes Boozts driftsresultat fra minus 20 til minus 28,4 millioner kroner.

Efter en faldende bruttomargintrend over de seneste sæsoner er det opmuntrende at vi har set en svagt stigende bruttomargin i begyndelsen af den nuværende efterårs-vinter sæson. På trods af dette så vi i kvartalet en faldende rapporteret bruttomargin drevet af et ændret salgsmix og en tidlig nedskrivning af Boozt.com varer fra forrige sæson. Disse varer kan opnå en bedre margin på Booztlet.com i den nuværende sæson, der mere end opvejer den negative effekt fra nedskrivningen. På trods af den lavere bruttomargin forbedredes den justerede EBIT-margin drevet af skalaeffekter i marketing og administrationsomkostninger, fortsætter Hermann Haraldsson.

På grund af blandt andet afmatningen i branchen vælger Boozt nu at nedjustere sin helårsprognose for 2019. Totalt regner virksomheden nu med en vækst på mellem 23 og 26 procent, hvilket kan sammenlignes med de over 27 procent som tidligere er blevet kommunikeret ud.

Tilmeld

Gå ikke glip af vores e-handelsnyhedsbrev?

Tak!