Brede smil hos netbutikker: ”Det er som om, at negativiteten er fordampet”

Det nye E-handelsindex er steget markant. 

Et fremragende Black Friday-udsalg og julesalg har igen fået de brede smil frem hos de danske onlinebutikker.

Det viser PriceRunners E-handelsindex for fjerde kvartal 2019. Indexet er steget markant til 69,3, hvilket er det næsthøjeste niveau, siden indexet første gang blev målt.

Annonce

Stigningen kommer efter tre kvartaler i træk med markante fald, og et rekordlavt niveau i 3. kvartal, hvor indexet lå på 62,2.

Salget har været rigtig godt i 4. kvartal af 2019, og der er ingen tvivl om, at onlinebutikkerne kom tilbage på sporet og afslutter året rigtig godt. To ud af tre butikker kan fortælle, at kvartalet enten var godt eller meget godt i forhold til forrige kvartal, siger Martin Andersen, direktør hos PriceRunner.

Det er i øvrigt en handelsslutspurt, der er smittet positivt af på starten af 2020. To ud af 3 butikker giver udtryk for, at det går godt med salget lige nu.

Onlinehandlen kom tilbage på det sporet i slutningen af 2019 efter en periode med negativ udvikling. Butikkerne giver udtryk for, at E-handelsmarkedet igen er på højde med slutningen af 2018, hvor indexet senest toppede.

Der er også optimisme at spore men henblik på fremtiden. Lige omkring 70 procent af netbutikkerne giver udtryk for, at salget vil udvikle sig godt eller meget godt.

Det er som om, at negativiteten er fordampet, og det er også meldingerne fra butikkerne, når vi er i kontakt med dem, afrunder Martin Andersen.


PriceRunners E-handelsindex måles af analyseinstituttet Kantar via spørgeskemaer besvaret af danske onlinebutikker. Index måles fire gange om året, og denne udgave af E-handelsindexet er baseret på data indsamlet i perioden 17. til 24. januar 2020.

Annonce