CDON: Black Friday, markedskræfter og fremtid

Ehandel.dk har talt med CDON's nye CEO, Kristoffer Valiharju. 

Singles Day er netop overstået, og som følge den største kampagne nogensinde hos CDON. Virksomheden valgte i år at sætte priserne ned på flere millioner produkter.

Annonce

Q4 – det vigtigste kvartal

Til trods for kampagnens rækkevidde og succes, udgjorde Singles Day en blød start for hvad, der er i vente. Nu står Black Friday og julehandlen for døren, og på CDON.com er forberedelserne i fuld gang.

Der er mange ting, som skal under kontrol før den store handelsdag; at der findes tilstrækkeligt med varer på lagret, at kampagnerne holder et højt niveau, at kundeservice er kampklare og så videre.

- Det er vores største kvartal rent salgsmæssigt, og derfor handler det om at sikre, at vi møder både kundernes og forhandlernes forventninger, udtaler direktør hos CDON, Kristoffer Valiharju.

Hvor meget mere vigtig er Black Friday end Singles Day i din optik?

- Meget mere vigtig. CDON.com var med fra begyndelsen og introducerede Black Friday i Sverige - lige siden har konceptet vokset sig større, og er blevet den vigtigste handelsdag, selv uden for e-commerce-området, i den nordiske region. Selv om Singles Day er den største rent internationalt, er Black Friday den største i Norden, og det føles specielt for os, fordi vi var med til at bringe den  hertil.

Men selv om Black Friday vokser hvert år, findes der også en voksende skare, der synes, at det hele bliver en tand for meget.

Kritikerne argumenterer for, at begivenheder som Singles Day og Black Friday ødelægger den helt centrale julehandel, og at det er uholdbart i længden med den stigende forbrugerisme.

#CDONLive kommer tilbage

For CDON er det vigtigste dog, at give forbrugerne, hvad de – ud fra den voksende handel på Black Friday at dømme – sætter pris på.

Annonce

Hvordan håndterer CDON Black Friday i år?

- Jeg kan ikke afsløre detaljer, men i hvert tilfælde vil vi ikke kun lægge kræfter på selve Black Friday. Vi har arbejdet meget hårdt på at sikre, at de kampagner, vi kører, er gode nok til vores kunder.

Kristoffer Valiharju kan dog afsløre, at sidste års kampagne, CDON Live, med direkte sending fra virksomhedens lokalitet i Malmö, kommer på kortet igen.

- Vi kunne godt lide konceptet, og det blev også værdsat af kunderne. E-handel kan nemt blive lidt upersonlig, men på denne måde får kunden mulighed for at ’kigge’ ind hos en e-forhandler og se og forstå, hvor mange kræfter, der rent faktisk bliver brugt.

En anden ting virksomheden også er opmærksom på, er sin position som markedsplads.

Markedspladsens kraft

I følge CDON-direktøren udgør markedspladser i øjeblikket ca. 40 procent af al e-handel i verden, hvilket han mener giver stort potentiale for en platform som CDON.COM:

- Vi ser, at hele e-handlen bevæger sig mere mod markedspladser, fordi det simpelthen er for svært for de enkelte erhvervsdrivende at penetrere ”støjen”. I lighed med, hvordan små butikker flyttede ind i indkøbscentre for at drage fordel af kundebasen, ser vi nu, at vores forhandlere kan fokusere på deres produkter og lade os sørge for, at de når kunderne på den billigst mulige måde. Vi gør det også muligt for forhandlerne at indtræde på nye markeder, uden at de behøver investere i egen udvikling af teknik eller markedsføring.

Er du tilfreds med, hvor I er kommet til indtil videre, ift. at nå langsigtede mål?

- Ja, det er jeg. Jeg vil gerne takke tidligere VD Magnus Fredin, som har arbejdet med at udvikle en strategisk plan for denne positive udvikling. Det er dét, vi nu høster frugten af. Og vi fortsætter på samme linje, som han lagde ud. Man kan sige, at vi har truffet gode beslutninger og fortsætter med at gøre det.

Tager kampen op mod internationale giganter

Men selvom Kristoffer Valiharju er overbevist om fordelene ved markedspladsen, er han også klar over, at der er konkurrenter, der også ønsker at sælge en bred vifte af produkter til et bredt publikum.

Som svensk selskab kan det være svært at konkurrere med udenlandske giganter med hensyn til pris, men Kristoffer Valiharju mener, at CDON.COM har andre fordele at fremhæve.

Det er eksempelvis på parametre som hurtigere leverancer, mere smidig kundekontakt eller mere holdbare produkter.

- På de punkter er det sværere for de internationale giganter at hæve sig. Vi arbejder for eksempel sammen med nordiske og europæiske forhandlere og er i løbende dialog med vores leverandører for at sikre, at varer og tjenester opfylder den kvalitet og sikkerhed, som kunden forventer. Vi giver kunderne et lokalt alternativ, og vi kan ligesom de fleste af vores købmænd, mødes kunden på alle nordiske sprog.