Coronatider er øko-tider – “25 procents stigning i salget”

En tendens, man genkender.

Det er selvfølgelig ikke rart at tænke på alle de negative konsekvenser, som den aktuelle krise har prakket samfundet på.

I stedet kunne man fokusere på, at danskere faktisk i langt højere grad leder efter det famøse ø-mærke, når de handler dagligvarer rundt omkring i landet.

Annonce

Det er meldingen fra danske, både fysiske og digitale, dagligvarebutikker.

I nogle varegrupper krydser vi fingre for, at der ikke opstår en mangelsituation på fx økologiske kornprodukter, fordi der under coronakrisen er sket op mod en 25 pct. stigning i salget, udtaler Thomas Roland, CSR-chef i Coop, i Økologisk markedsrapport 2020, som bliver udarbejdet af Økologisk Landsforening.

Hos det store onlinesupermarked, Nemlig.com, er det også tydeligt, at danskerne har fået et andet fokus – interessen for økologiske varer vokser.

Kunderne køber flere økologiske måltidskasser, samt økologisk konfekture, fersk kød, øl og vin, og vi tror på, at vores kunder vil have endnu mere fokus på sundhed og miljø efter Covid-19, og det forventer vi vil påvirke salget af økologi positivt, siger Jack Enevoldsen, koncerndirektør i nemlig.com.

En nylig undersøgelse fra YouGov understøtter også de ændrede forbrugsmønstre – 14 procent af de adspurgte svarer, at økologi er blevet vigtigere for dem under COVID-19-krisen.

Ifølge markedschefen i Økologisk Landforening, Michael Langberg, er det nogle tendenser, man genkender fra nullerne, da finanskrisen tog sit tag om Danmark.

Salget af økologiske fødevarer stiger solidt hvert år. Også i krisetider vækster økologien, modsat hvad man ellers skulle tro. Det skete også under finanskrisen i nullerne. Når vi bliver nødt til at skrue ned for det udadvendte liv, tager vi adfærden med hjem i stedet. Der skal jo stadig være mulighed for at leve sundt og forkæle sig selv med kvalitet og friske, lokale råvarer, siger han.

Annonce