Danske e-handlere lader sig ikke kue af giganterne

Seks danske virksomheder giver Amazon og eBay baghjul

Flere store udenlandske markedspladser har oplevet modvind på det danske e-handels-marked i første halvår af 2019. Ifølge FDIHs seneste halvårsrapport er både Amazon, Wish og eBay faldet markant i popularitet hos de danske forbrugere.

Annonce

Giganternes fald

Danskernes begejstring for Amazon er dalet betydeligt. Efter et helt årti i top-5 styrtdykker den amerikanske markedsplads nu fra en andenplads til en tiendeplads på FDIH-rapportens top-20 over webshops, hvor danskerne handler oftest. Amazon, som i 2018 stod for 2 procent af danskernes internetkøb, måtte i første halvdel af 2019 nøjes med 1,2 procent.

Lige som Amazon har eBay i årevis ligget blandt de fem øverste på listen, men må nu tage til takke med en 11.-plads. Siden eBay i første halvår af 2017 indtog andenpladsen med 2,1 procent af danskernes internetkøb, er det lige så langsomt gået tilbage for den amerikanske gigant, som dog denne gang tager et lidt større hop nedad og ender på 1,1 procent – det laveste siden 2012.

Både Amazon og eBay må se sig overhalet af seks danske virksomheder: Just Eat, Nemlig.com, Coop, DSB, Matas og Danske Spil.

Også Wish oplever tilbagegang på det danske marked. Med et fald på 0,4 procentpoint lander Wish på 1,4 procent og går dermed fra en fjerdeplads til en sjetteplads.

Zalando har fat i den lange ende

De amerikanske giganters tilbagegang smitter ikke af på Zalando, som i 2015 tog førstepladsen fra Amazon og har beholdt denne placering lige siden.

Ikke nok med, at Zalando ser ud til at have fået eneret på førstepladsen. Den tyske virksomhed lægger større og større afstand til konkurrenterne, og med hele 4 procent af danskernes internetkøb tager Zalando nu en dobbelt så stor bid af kagen som listens nummer to, Just Eat.

Tre danske virksomheder i top-5

Lige siden 2012 har toppen af listen været domineret af udenlandske webshops, og som regel har kun en enkelt af de fem mest populære webshops været dansk. Værst så det ud i 2018, hvor der ikke var en eneste dansk webshop i top-5.

Men nu blæser forandringens vinde. I første halvår af 2019 er der hele tre danske webshops blandt de fem mest populære.

Annonce

På andenpladsen finder vi Just Eat, som har mere end fordoblet sin andel af danskernes køb på nettet siden 2018 og nu står for 2 procent af alle handler.

Nemlig.com har øget sin andel fra 1,3 procent til 1,9 procent og indtager pladsen som nummer tre.

På trods af fald på 0,2 procentpoint ligger Coop som nummer fem med 1,4 procent af danskernes handler på nettet.

Sådan ser FDIHs top-20 ud:

  1. Zalando: 4,0%
  2. Just Eat: 2,0%
  3. Nemlig.com: 1,9%
  4. H&M: 1,7%
  5. Coop: 1,4%
  6. Wish: 1,4%
  7. DSB: 1,3%
  8. Matas: 1,3%
  9. Danske Spil: 1,3%
  10. Amazon: 1,2%
  11. Elgiganten: 1,1%
  12. eBay: 1,1%
  13. Boozt: 1,0%
  14. Saxo: 0,9%
  15. Kino.dk: 0,9%
  16. App Store: 0,8%
  17. Zooplus: 0,8%
  18. Bilka: 0,7%
  19. Proshop: 0,7%
  20. Cdon: 0,6%