Danske eksperter serverede guldkorn for nordiske e-handlere

E-handels-konferencen NXT Nordic bød på både prisuddeling og oplæg om alt fra hyperpersonalisering til fremtidens levering

Annonce

Hundredvis af nordiske e-handlere var forleden samlet i Oslo til den årlige konference NXT Nordic. På programmet var blandt andet to oplæg af danske e-handels-eksperter.

Allerede fra morgenstunden fik konferencedeltagerne fornøjelsen af et supertjekket, informationstæt oplæg af Benjamin Gundgaard, forfatter af ”Smartphone E-commerce”. Under overskriften ”Personalisering og CRO” gav Gundgaard en grundig og konkret indføring i personaliseringens mange aspekter, heriblandt vigtigheden af ”Save for later”-knapper, en knivskarp produktsøgefunktion og timing ved udsendelse af mails.

Annonce

De, der havde håbet på at kunne tage en formiddagslur i foredragssalen, måtte opgive og i stedet lade sig rive med, da Mogens Møller, CEO og stifter af Sleeknote, på underholdende og samtidigt informativ vis leverede sit bud på, hvad der skal til for at klare sig i konkurrencen mod de store e-handels-platforme.

Årets prisvindere

Traditionen tro kårede Bring årets bedste norske webshops. Ud fra de fire hovedkriterier, købsoplevelse, forretningsmodel, innovation og markedsføring, havde en uafhængig jury udvalgt to vindere.

I kategorien for webshops med over 50 millioner norske kroner i årlig omsætning blev det dagligvarebutikken Kolonial.no, der løb med prisen, mens skønheds-webshoppen Lindakrem.no vandt prisen for bedste webshop med en årlig omsætning under 50 millioner kroner.

– Vinderne skilte sig specielt ud i købsoplevelsen. Mange webshops har meget at lære her. Flere hundrede webshops er blevet vurderet.  Der har været hård kamp og mange diskussioner i juryen, siger juryleder Kristin Dahl Hoffmann, i en pressemeddelelse.

Dette års NXT-konference bød også på uddeling af en helt ny pris: NXT Nordic – Profile of the year. Prisen, som blev uddelt af Ehandel.se, går til en person, som har udmærket sig inden for nordisk e-handel og bidraget til at føre e-handlen ind i fremtiden.

Dette års vinder af NXT Nordic – Profile of the year blev Ole Sauar, administrerende direktør i Jollyroom.

– Det er fantastisk at vinde denne præmie. Det er jo også en ros til alle, der arbejder hos os, der har slidt og kæmpet for at tage markedsandele år ud og år ind. Så det bliver fedt at fortælle til alle medarbejderne, at vi har vundet denne pris, sagde Ole Sauar til Ehandel.se efter prisceremonien.

Johanna Allhorn, chefredaktør for Ehandel.se, begrunder valget af Ole Sauar således:

– Ole Sauar har været langt fremme inden for e-handel i Norden siden 90’erne, hvor han var med til at grundlægge Komplett, og har med Jollyroom bidraget til at sætte Norden på det internationale e-handels-kort. I den senere tid har hans virksomhed foretaget flere investeringer i fremtiden, blandt andet i form af ny lagerteknologi. Helt klart en værdig vinder.