Ny analyse: Danske netbutikker fordobler ordrer efter COVID-19

En meget forandret forbrugeradfærd.

Den verdensomspændende pandemi sætter alvorlige spor i detailsegmentet – men det ser ud til, at e-handlen blomstrer og holder Danmark kørende på nuværende tidspunkt.

LÆS OGSÅ: De danske webshops holder Danmark kørende under krisen

Annonce

Da statsministeren igangsatte en lukning af de fysiske butikker, blev det – paradoksalt nok – også startskuddet på en massiv vækst i besøgstallene for e-handelsbutikkerne.

En ny analyse fra det digitale marketingbureau s360 viser, at butikkerne har oplevet 50 procent flere besøgende sammenlignet med samme periode sidste år.

Siden den 11. marts har e-handelsbutikkerne oplevet besøgstal, der kun ses ved begivenheder som Black Friday. Efter hver af Statsministerens pressekonferencer har mange digitale butikker set en direkte effekt på ordrer og dermed omsætning, siger Frederik Hyldig, Partner hos s360.

Han er samarbejdspartner med Google i Danmark og har derfor stor indsigt i trafikken til danske hjemmesider.

LÆS OGSÅ: Midt i krisen: Det søger danskerne efter på nettet lige nu


Antallet af ordre er fordoblet

Analysen af trafikken til danske webshops er påbegyndt den 2. februar, og der tegner sig et billede af en meget forandret forbrugeradfærd.

Ikke nok med, at kunderne rykker fra offline til online, men de handler også i højere grad hos danske netbutikker, frem for at søge mod udlandet.

Udviklingen kan bl.a. aflæses i konverteringsraten. Her har de danske netbutikker oplevet en stigning på op til 50 procent i perioden efter Mette Frederiksens første pressekonference.

Annonce

Væksten i antal besøgende og en højere konverteringsrate har samlet set betydet, at antallet af ordrer er fordoblet sammenlignet med tal fra sidste år.

Den højeste vækst var tirsdag den 31. marts, hvor der ifølge analysen var 141 procent i øget salg hos de danske e-handelsbutikker.


Det er ikke blevet billigere at annoncere

Det fremgår også af analysen, at antallet af varer på lager hos danske netbutikker er faldet med omkring fem procent siden første pressekonference den 11. marts.

Dog er der, helt overordnet set, stadigvæk rigeligt med varer på lager sammenlignet med sidste år.

Overordnet oplever vi, at mange danske onlinebutikker er rustet til at imødekomme forbrugernes markante skift fra offline til onlinehandel. Mange virksomheder arbejder også hårdt på at afsætte deres varer fra fysiske butikker netop gennem online-kanaler, siger Frederik Hyldig.

Analysen viser desuden, at selvom der er langt flere kunder, som nu går gennem onlinekanaler, så er det ikke blevet billigere at annoncere.

Tværtimod steg priserne for et klik op til 15 procent efter statsministerens første pressemeddelelse.

Det skyldes blandt andet, at kunderne har købt hurtigere og mere og derfor er blevet mere værd for e-handelsbutikkerne, hvorfor de er villige til at byde højere i auktionen, afrunder Frederik Hyldig.