Danske netbutikker må bide i det sure ’fragtæble’

Fri fragt bliver en nødvendighed, vurderer FDIH.

Den stigende forventning om fri fragt får danske forbrugere til at valfarte til de udenlandske netbutikker. Som modsvar er flere danske webshops begyndt at tilbyde fri fragt.

Annonce

Det er desværre nødvendigt at bide i det sure æble, vurderer FDIH.

Men koster det virkelig flere penge at sende en pakke fra Ringkøbing til Ringsted end fra Bejiing til Ballerup?

Ja, vurderer omkring halvdelen af de danske forbrugere i en ny analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel.

Og det er ret problematisk, mener Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

- Det er et kæmpe problem, at forbrugerne mener, at fragten fra udlandet et billigere, for vi ved, at netop fragtprisen er noget af det, der betyder allermest for de danske forbrugere. Faktisk er fragtprisen det, der oftest får forbrugerne til at afbryde et køb.

Han fortsætter:

- Hvis forbrugerne har en forventning om, at de kan få varen billigere i udlandet, så vil de søge der, og hvis oplevelsen – blandt andet på grund af en billig fragt – er god, så bliver det svært for de danske virksomheder at lokke dem hjem. Vi kan også se, at væksten i udlandshandlen er markant større end væksten i dansk e-handel generelt, så det har altså betydning, at forbrugerne mener, at det er billigere at handle i udlandet.

Modsvaret er, som allerede nævnt, at danske netbutikker skal tilbyde gratis fragt.

Annonce

I den seneste logistikanalyse fra FDIH svarer halvdelen (48 procent) af butikkerne, at de tilbyder fri fragt, hvor 18 procent tilbyder både fri fragt og fri retur.

- Vi må bare erkende, at forbrugerne bestemmer, og de forventer altså i stigende grad, at fragten er gratis. Derfor må butikkerne bide i det sure æble og gå med på fri fragt. Det handler i høj grad også om at få vendt stemningen hos forbrugerne. De skal ikke have den oplevelse, at det ikke kan betale sig at handle i danske butikker, afrunder Niels Ralulund.

Han tilføjer, at 35 procent af netbutikkerne oplever bedre omsætning i at tilbyde fri fragt frem for at sætte prisen på varen ned.

Den stigende udlandshandel ses tydeligt på FDIHs liste over de 20 mest benyttede netbutikker - top fem er alle udenlandske.

Kilde: FDIH