Danske netbutikker slår skår i udenlandsk e-dominans

En forrygende start på
2019

Annonce

I
2018 trykkede danske forbrugere 197 millioner gange på køb knappen, når de
handlede på nettet, og dermed er antallet af handler steget med 12 procent i
forhold til året før.

Det viser en årsrapport fra
Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH.

Annonce

Men de fleste handler sker ikke
hos danske netbutikker – udlandet har nemlig sat sig på top 5 over de
netbutikker, hvor danskerne lægger deres penge.

Det er første gang nogensinde, er der ikke er nogen danske spillere på banen.

Ifølge direktør fra FDIH, Niels
Ralund, er det bekymrende, at indkøb i udenlandske webshops vokser hurtigere
end forbruget i de danske netbutikker.

Sidste år udgjorde disse 34 procent af alle køb.


Danske netbutikker knokler og leverer

Men trods den massive overhaling fra udenlandske aktører, er der alligevel optimisme at spotte hos de danske netbutikker.  

Der er nemlig ingen tegn på opbremsning.

FDIH’s nye e-handelsbarometer viser nemlig, at netbutikkerne er kommet godt ud af starthullerne i 2019.

I en undersøgelse svarer 32 procent af netbutikkerne, at omsætningen i første kvartal steg mindst 25 procent sammenlignet med samme periode sidste år, mens kun 12 procent svarede, at omsætningen dalede en smule.

- Det bekræfter den følelse, vi har, når vi taler med vores medlemmer; at det går rigtig godt. Jeg er dog ikke overrasket, for netbutikkerne knokler, og de leverer en service, som forbrugerne er glade for,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.

Hvis fremgangen hos de danske netbutikker fortsat skal spire, så er det nødvendigt, at danske netbutikker kommer på kortet for udenlandske forbrugere også.

Her ligger udfordringen i, at halvdelen af danske B2C-netbutikker endnu ikke har sat gang i eksportdelen.

Niels Ralund afrunder i den forbindelse:

- Det er ingen hemmelighed, at de store udenlandske netbutikker snupper en stadig større del af forbruget i Danmark. Derfor skal vi se, om vi ikke kan genvinde noget ved at få pakket passet og vikingegenerne frem og så komme udover grænserne og erobre nogle markeder

Kilde: FDIH


Top 5 netbutikker i 2018 (placering i 2017 i parentes)

1. Zalando (1) 3,4 procent af alle handler

2. Amazon (4) 2 procent af
alle handler

3.
H&M 
(7) 1,9 procent af alle handler

4. Wish (5) 1,8 procent
af alle handler

5. Ebay (2) 1,7 procent
af alle handler