Danskerne trækker i førertrøjen inden for europæisk e-handel

 ”Tallene har langt fra toppet”.

I en ny analyse fra Danmarks Statistik fremgår det, at danskerne er nogle af de mest handlelystne i Europa – inden for e-handel, vel at mærke.

I perioden 2011 til 2019 har man registreret, at 4 millioner forbrugere – det vil sige over 80 procent af den samlede befolkning i Danmark – e-handler.

Annonce

Det er særligt det ældre segment, der bidrager til den høje placering i det europæiske billede, selvom det dog til stadighed er forbrugere i alderen 25-44 år, der er mest aktive i internettets foranderlige univers.

Den store andel af danskere, der handler online, er svær at konkurrere med. England er dog på niveau, mens de resterende nordiske lande er lige i hælene på Danmark.

Og selv om niveauet er højt, er der stadigvæk potentiale.

Dette til trods for, at den eskalerende Coronavirus måske slukker eksportdrømmene for danske virksomheder på nuværende tidspunkt.

Jeg ser glasset som halvt fuldt, siger Niels Ralund.

Ifølge ham viser tallene, at e-handlen langt fra har toppet.

En anden udvikling, der er interessant, er spredningen af Internet of Things (loT). Ifølge Danmarks statistik er det hver fjerde dansker, i alderen 16-74 år, der benytter sig af internetbundne ting i deres hjem.

Det er også en rekord på Europæisk plan.

Annonce

IoT kan være med til at ændre måden, vi handler på, og derfor er det interessant, at de danske forbrugere allerede nu er langt fremme. Det er et meget spændende område, og derfor er det også noget, som vi i FDIH vil kigge nærmere på i vores analyser, siger Niels Ralund.

Kilde: FDIH