De 7 vigtigste grunde til at kunden afbryder sit køb

Mere end hver tredje dansker har afbrudt et køb på nettet inden for de seneste tre måneder

Masser af forbrugere ombestemmer sig i sidste øjeblik, når de handler på nettet. DIBS’ spritnye e-handelsrapport for 2019 viser, at 35 procent af danskerne har forladt en indkøbskurv i løbet af de seneste tre måneder.

Annonce

Selv om 35 procent lyder af meget, er det faktisk ganske godt i forhold til de 38 procent, der afbrød et køb sidste år.

– Udviklingen er særdeles positiv - både for forbrugerne og webbutikkerne. Den viser nemlig, at dansk e-handel er modnet og består af mere erfarne virksomheder og kunder. De danske webshops er blevet dygtigere til at sikre en enkel, hurtig og ikke mindst tryg købsoplevelse for sine kunder, skriver DIBS i rapporten.

Derfor afbryder kunderne deres køb

Ifølge rapporten fra DIBS begrunder kunderne deres forladte indkøbskurve med følgende:

  • Samlet pris inkl. levering er for høj (48 %)
  • Usikkerhed omkring handelsbetingelser (21 %)
  • Manglende tillid til webshoppen (21 %)
  • Tekniske problemer med hjemmesiden (16 %)
  • Personlig dataregistering var for besværlig (14 %)
  • Webshoppen tilbød ikke den ønskede betalingsmetode (13 %)
  • Betalingsprocessen fungerede ikke (12 %)

Den hyppigste grund til at afbryde et køb er altså, lige som sidste år, at den samlede pris inklusive levering er for høj. Det tyder altså på, at der stadig er en del webshops, der venter med at vise fragtprisen, til kunden kommer ind i betalingsprocessen.

LÆS OGSÅ: Gratis events for e-handlere i oktober 2019

Afbrudte køb i de andre nordiske lande

Både nordmændene og svenskerne har større tilbøjelighed til at afbryde et køb end danskerne. For begge landes vedkommende er der dog tale om en markant forbedring i forhold til sidste år. Sverige går fra 45 procent til 40 procent, mens Norge går fra 49 procent og helt ned til 38 procent.

I Finland er forbrugerne tilsyneladende mere determinerede, når de først har lagt varer i kurven. Kun 23 procent af de finske forbrugere har afbrudt et køb inden for de seneste tre måneder.

LÆS OGSÅ: Wish bruger ufine metoder over for kunder, der returnerer varer

Annonce

Forskelle og ligheder mellem forbrugerne i de nordiske lande

I alle de fire nordiske lande er det den samlede pris inklusive levering, der skræmmer flest forbrugere væk.

Usikkerhed omkring handelsbetingelser, som er den næsthyppigste årsag til, at danskerne forlader deres indkøbskurv, spiller en noget mindre rolle i Norge, Sverige og Finland. Til gengæld er de norske, svenske og finske forbrugere mere tilbøjelige end danskerne til at droppe et køb, hvis webshoppen ikke tilbyder den betalingsform, de ønsker.

Danskerne er de mest skeptiske af de nordiske forbrugere. Hverken Norge, Sverige eller Finland har ”Manglende tillid til webshoppen” blandt de fem hyppigste årsager til at afbryde et køb.