De danske forbrugere vil Black Friday-shoppe for 3,3 milliarder kroner

Læs mere om procentsatser, og hvordan pengene er fordelt i regionerne.



Danskerne melder klar til Black Friday og forventer at ville bruge svimlende 3,3 mia. kr. i forbindelse med shoppingfænomenet.

Det viser en ny undersøgelse, som Kantar Sifo har lavet for PostNord, Undersøgelsen har taget afsæt i 2.010 danskere ml. 18-79 år.

Her svarer hele 28 procent, at forventer at benytte sig af butikkernes Black Friday-tilbud, og i gennemsnit vil hver Black Fridayklar dansker bruge 2.587 kroner.

– Vi kan se, at danskernes interesse for Black Friday igen i år rammer nye højder, og der er udsigt til, at tirsdagen efter Black Friday kan blive alle tiders største pakkedag hos os, siger Jørgen Fischer, som er e-handelsrådgiver hos PostNord, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at tilbudsjægerne foretrækker at gå på jagt i netbutikkerne frem for i de fysiske butikker på Black Friday.

I den forbindelse svarer 30 procent, at de kun vil handle i online butikker, 23 procent vil kun shoppe i fysiske butikker, mens 41 procent har i sinde at købe ind i både fysiske og online butikker.

Sidste år shoppede danskerne helt vildt og voldsomt på Black Friday, hvilket resulterede i at PostNord slog alle rekorder og var ude med 3 millioner e-handelsforsendelser i ugen efter.

En pakkerekord, der forventes at blive gjort til skamme i år.

Hele 47 procent af danskerne vil bruge flere penge i forbindelse med tilbudsfænomenet sammenlignet med sidste år. Kun 8 procent regner med at bruge færre.

– Der er ingen tvivl om, at vi kommer til at opleve et enormt tryk, når flere millioner pakker skal omdeles ugen efter Black Friday. Vi har sat alt ind for at give vores kunder en god oplevelse. Men selvom vi har forberedt os godt, kan det ikke undgås, at der for eksempel kan opleves længere ventetid på posthusene. Vi har alle pakkebude og biler på gaden, og vores kundeservice holder ekstraordinært åbent på telefonerne om aftenen i ugen efter Black Friday, siger Jørgen Fischer.

Tidligere var der typisk et par kæmpe pakkedage lige efter Black Friday, men tendensen er nu en hel uge med enorme pakkemængder.

Det skyldes, at Black Friday flere steder er blevet til Black Week med eftertragtede tilbud over længere tid, men også at netbutikkerne får så mange ordrer ind, at det tager flere dage at ekspedere dem og overlevere varerne til pakkedistributøren.

Ifølge undersøgelsen er det borgerne i Region Hovedstaden, der forventer at handle for mest på Black Friday.

Fordelt på de fem regioner:

  • Nordjylland: 275 mio. kr. – 1.669 kr. pr. borger, der vil handle på Black Friday
  • Midtjylland: 554 mio. kr. – 1.998 kr.
  • Syddanmark: 808 mio. kr. – 2.939 kr.
  • Sjælland: 501 mio. kr. – 2.740 kr.
  • Hovedstaden: 1,178 mia. kr. – 3.122 kr.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest