De digitale danskere og omnichannel-universet

I dag starter en stor del af danskerne indkøbsrejser online og slutter offline.

En nylig analyse fra Dansk Erhverv fortæller, at de danske forbrugere er nogle af de mest digitale i hele EU – det online butiksvindue vokser i betydning.



E-handlen er fremherskende, men giver som bekendt også de fysiske butikker både muligheder og udfordringer. I mulighedernes land spiller særligt ét begreb ind; omnichannel. Her kan de handelsdrivende arbejde med at tilgodese opportuniteter, der ligger på tværs af de forskellige kanaler.

De digitale danskere

Analysen fra Dansk Erhverv viser, at orientering på nettet hos de danske forbrugere er stor – faktisk benytter hver fjerde dansker sig af at søge information om en vare på nettet, før de søger den fysiske butik og foretager et køb.

Endvidere undersøgte 16 procent af forbrugerne varen i en fysisk butik før deres køb online. Herunder købte størstedelen den givne vare på den fysiske butiks egen hjemmeside.

Tallene bekræfter en udvikling, som lægger op til et tættere samarbejde mellem online og offline detailhandel.

– Vi kan se, at selvom mange forbrugerne flytter en del af deres indkøb online, så går trafikken også den anden vej, når netbutikken agerer udstillingsvindue for den fysiske butik. Det bekræfter os i, at fremtiden ikke vil være et spørgsmål om enten online eller offline for langt det meste af detailhandelen. Man skal være tilstede på de salgskanaler, som forbrugerne orienterer sig imod, ellers går man glip af omsætning, siger Matthias Lumby Vesterdal, politisk konsulent i Dansk Erhverv.

Det viser sig også, at online kontaktflader er noget, som mange danskere bruger til at kunne følge flittigt med, når deres yndlingsbutikker har tilbud eller lignende. Halvdelen af e-handlende danskere følger en fysisk butik via sociale medier, nyhedsbreve eller andet.

Imens netbutikkernes nyhedsbreve har forholdsvis bred appel, bliver unge i højere grad viklet ind i nyere kanaler. Hver femte af 18-29-årige følger en butik via en app, og hver tredje (31 procent), følger butikken trofast via de sociale medier.

Apps og brugerprofiler på de respektive hjemmesider for butikkerne har i særdeleshed vist sig nyttige, idet de typisk bliver oprettet i direkte forbindelse med et køb. På den måde kan butikken garantere en direkte og unik kontakt med forbrugeren.

Salgskanalerne arbejder sammen

Det er de færreste butikker, der kan overleve uden at have en tilstedeværelse online. Så hvordan skiller den fysiske butik sig egentlig ud? Det handler om den service, butikken kan tilbyde.

Tallene fra Dansk Erhverv viser i den forbindelse, at de services, som den fysisk butik er i stand til at levere, bliver højt værdsat af den danske forbruger. Herunder er muligheden for at bytte en vare i en fysisk butik det næstvigtigste (15 procent), når danskerne skal navigere rundt i de mange netbutikker.

Det er en faktor, der kun overgås af prisen på varen (36 procent af de e-handlende danskere).

Overraskende nok ligger nemme betalingsløsninger i bunden med kun 1 procent, selv om det er et emne, som mange netbutikker begynder at tage meget alvorligt og arbejde intensivt med.

Så hvad er første skridt i omnichannel-tromlen?

– Alene det at være tilstede online og offline er kun første skridt for at blive omnichannel, og for mange virksomheder den mindst besværlige. At få de forskellige salgskanaler og systemer til at spille sammen kan være en større udfordring. Men det er samtidig et mere eller mindre nødvendigt skridt for at høste fordelene ved tilstedeværelsen på de forskellige salgskanaler. Eksempelvis skal en vare, der er købt online, kunne byttes i en fysisk butik, ellers ryger den umiddelbare gevinst for kunden ved at handle i en netbutik, der også har fysiske filialer, forklarer analysen.

Matthias Lumby Vesterdal tilføjer:

– Modsat hjælper det heller ikke noget, hvis kunden ikke kan finde adressen eller sortimentet i den fysiske butik online. Så bliver man frasorteret. Det er evnen til at få systemerne til at tale sammen, der tæller.

 

Kilde: Dansk Erhverv

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pin It on Pinterest