De sociale medier blander sig – nu bliver det sværere at returnere varer

Asos sætter foden i jorden

Annonce

Den høje andel af returvarer har længe været et problem hos
mange e-detailhandlere, ikke mindst blandt dem, der er aktive inden for mode.

..Og det handler ikke kun om kunder, der bestiller hjem i mange
størrelser og farver for at få så mange valgmuligheder inden for hjemmets fire
vægge, som muligt.

Annonce

For nylig viste en undersøgelse, at det ikke er helt
usædvanligt at bestille beklædningsgenstande hjem bare for at kunne vise et nyt
sæt tøj på de sociale medier.

Nu har adfærden fået den britiske e-handelsplatform Asos til
at reagere.

Virksomheden har besluttet at gøre det sværere at handle hjemmevarer bare for
at returnere dem igen.

Ifølge oplysninger i de britiske medier vil Asos i fremtiden kortlægge kundernes retur-adfærd og muligvis blokere kunder, der måtte mistænkes for at misbruge systemet.


"Skal være bærdygtigt for os og for miljøjet"

Modehandlen bør have et ekstra vågent øje på virksomheder,
der returnerer ting oftere end gennemsnittet og på kunder, der mistænkes for at
returnere varer, de allerede har brugt.

Alt dette for at afdække, hvad Asos beskriver som "usædvanlige mønstre af returaktivitet".

"Vi skal sikre, at vores returer fortsat er bæredygtige for både os og for miljøet. Hvis vi ser et usædvanligt mønster af adfærd, føler vi os derfor nødsaget til at undersøge det nærmere og handle. Det vil nok ikke påvirke dig, men i hvert fald ønskede vi at give dig en heads-up,” har Asos skrevet i en e-mail til sine kunder.

For at kompensere en smule overfor kunderne, så tonen ikke
er så hård igen, har Asos også besluttet at øge antallet af dage, der må gå før
kunden returnerer et produkt - fra 28 til 45.