Den danske julerokke spinder guld

Stærk, dansk økonomi skaber optimisme for årets julehandel.

Det ser ud til, at den solide danske økonomi kommer til at bære den største, danske julehandel nogensinde.

Annonce

Danskerne vil nemlig, i år, ud og bruge lidt flere af deres hårdttjente kroner og ører.

Dansk Erhverv har en formodning om, at hver husstand i Danmark vil bruge 4100 kroner ekstra på både gaver, mad og drikke op til jul, sammenlignet med resten af året.

- Der er tydelige tegn på, at den danske økonomi er i fremgang. Beskæftigelsen er i år steget med 45.000 personer, og det øger den disponible indkomst, så der er flere penge til julegaver. Derfor forudser vi, at julehandlen vil ride med på den positive bølge og vokse med to-tre procent,«siger Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, til Berlingske.

Prognosen for året julehandel 11 milliarder. Det skriver Berlingske.

Når man pakkede sine julegaver ind sidste år, var der stor chance for, at de var købt online. I 2017 blev hver fjerde gave nemlig købt på nettet.

Der er samme forventninger til år, hvis ikke højere.

LÆS OGSÅ: Superfleksibel hjemmelevering i København efter nytår

Og den stigende nethandel er ganske vist belejlig for mange danskerne, som med ét enkelt klik kan få julegaverne i hus, men det ligger et ufattelig stort pres på den fysiske butikker.

Annonce

Claus Bech, direktør hos Aarhus City Forening, udfordrer hele idéen om juleindkøb på nettet. I hans optik er den fysiske oplevelse helt afgørende.

En kop te på en hyggelig café, besøge julemarkederne, dufte de brændte mandler – en helhedsoplevelse. Det fortæller han til Ehandel.dk i et interview.

I samme omgang udtaler han også, at han også tror, julehandlen slår rekord igen.

- Både i de fysiske butikker og på nettet. Jeg er meget forventningsfuld. Det hele bliver for alvor kickstartet på Black Friday, som jeg også tror kommer til at slå alle rekorder – det bliver helt vildt i år, siger direktøren for Aarhus City Forening.

Helt overordnet er julehandlen helt afgørende for store dele af detailhandlen, og om året bliver succesfuldt eller knap så omsætningsrigt.

Hos Imerco er der store forventninger til julesalget.

- Julehandlen er årets vigtigste periode, som vi forbereder os på hele året, siger Frederik Brønnum, administrerende direktør i Imerco, til Finans.

Han forventer, at kæden i år vil øge salget med mellem tre og fem procent.