Den globale klimakrise går i flæsket på Black Friday: Ikea sender kunderne i genbrug

”Overvej at købe brugt, hvis du skal købe nyt på fredag.”

Det bliver uden Ikea, når startskuddet går til Balck Friday den 29. november.

Ligesom tidligere år, siger Ikea Danmark fra overfor store rabatter og længere åbningstider, der skal lokke de danske pengepunge frem i lyset.

Annonce

I stedet åbner Ikea for klimadebatten og slår et slag for genbrug ved at opfordre danskerne til at overveje at købe brugt, hvis de vil købe nyt.

Det sker i en ny kampagne i samarbejde med DBA.

I dag kommer Ikea, i alle sine bannerannoncer på internettet, til at pege på dba.dk med sætningen: ”Overvej at købe brugt, hvis du skal købe nyt på fredag”.

Det er et spørgsmål, der skal skabe eftertanke hos forbrugerne, og som forhåbentlig giver et kærligt skub til den grønne bevidsthed.

Hos Ikea ønsker vi ikke at holde Black Friday, dels fordi vi altid har lave priser, men i særdeleshed fordi vi gerne vil bringe mere eftertænksomhed og omtanke ind i vores forbrug. I år vil vi derfor benytte Black Friday til at slå et slag for genbrug til endnu lavere priser, end hvis man købte nyt. Med et stigende pres på klimaet, er det helt afgørende, at både virksomheder og forbrugere i langt højere grad, end det har været tilfældet, tager genbrugstanken til sig, siger Elefteria Cromlidou, Country Commercial Manager i IKEA Danmark, i en pressemeddelelse.


DBA boomer med Ikea-produkter

Hvis kunderne følger den klimavenlige opfordring fra Ikea, er der stor sandsynlighed for at støde på et Ikea-produkt, hvis de klikker sig ind på DBA.

Ifølge DBA er 13.000 produkter i møbelkategorien nemlig fra Ikea, og derfor er muligheden helt oplagt, mener Elefteria Cromlidou.

For os giver det rigtig god mening at sende kunderne til en platform, der formidler genbrug på Black Friday, så vi kan skabe opmærksomhed omkring overforbrug. På DBA vil kunderne med stor sandsynlighed kunne finde et brugt Ikea-produkt lignende det, de havde i tankerne til at begynde med. I Ikea er vi meget optagede af at påvirke måden, vi forbruger på, så vi, i stedet for at købe nyt, i højere grad reparerer, lejer, deler og genbruger og dermed bevæger os mod et mere cirkulært forbrug, siger Elefteria Cromlidou. 

Annonce

Hun uddyber:

Vi tror på, det er muligt at skabe en sund og bæredygtig forretning, der er relevant for forbrugerne, uden hele tiden at tære på jordens begrænsede ressourcer. Lige nu består 60 pct. af vores produktsortiment derfor af fornybare materialer, mens 10 pct. består af genanvendte materialer. Målet for 2030 er, at vores sortiment består 100 pct. af enten fornybare eller genanvendte materialer, slutter Elefteria Cromlidou.