Direktøren udfordrer Christiansborg: Styrk e-handlen

Syv erhvervsordførere svarer på, hvordan de vil fremme e-handel i danske SMV’er. 

Annonce

Jeg oplever, at midlerne til at styrke e-handel i udlandet er meget få og svært tilgængelige. Hvad vil I som politikere gøre for at fremme international e-handel i danske SMV’er?

Sådan spørger
Lotte Berth Riis, adm. direktør i Termonova
A/S
, partiernes erhvervsordførere.

Annonce

Lotte Berth Riis oplever ikke, at ambitioner og intentioner går hånd i hånd på e-handelsområdet.

Det skriver Dansk Industri.

- Som mindre virksomheder uden en marketingsafdeling, der kan styre webshops og online salg, kan det være svært at få hjælp til at finde de rigtige samarbejdspartnere, siger direktøren.


Erhvervsordførerne svarer

May-Britt Kattrup, Liberal
Alliance

Med de nye erhvervshuse er intentionen netop, at alle virksomheder skal kunne
få kvalificeret og efterspurgt rådgivning inden for e-handel, eksport, it eller
anden relevant rådgivning. Vi har lagt meget vægt på, at det skal være
kompetent og målrettet rådgivning. Og jeg hører meget gerne, hvis dette ikke
bliver tilfældet, da vi så skal følge op på det.

Torsten Schack Pedersen, Venstre
Vi har omlagt ansøgningsprocesserne til Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse for
bedre at kunne styre, hvordan EU’s strukturfondsmidler fokuseres. Jeg ser et
stort potentiale i at målrette disse midler yderligere. Eksempelvis ved at
fremme international e-handel. Vi skal selvfølgelig have åbnet mere op for
pengeposen, når noget viser sig at være gavnligt og succesfuldt.

Hans Kristian Skibby, Dansk
Folkeparti

De beløb, som er afsat i forbindelse med aftalen omkring øget digitalisering og
fremme af e-eksport, er desværre rammebeløb og et udtryk for, hvordan rammen af
støttemidler kunne fordeles. I DF vil vi meget gerne understøtte en øget
bevilling til fremme af e-handel. Det vil efter vores opfattelse tilmed være en
god investering!

Rune Frøsig Osmundsen, Partiet
Klaus Riskær Pedersen

Puljeordninger, som understøtter vækst og omstilling i det danske samfund, skal
udjævnes og generelt gøres mere tilgængelige, således at flere får glæde af
initiativerne. Desuden skal oplysninger om kommende puljeordninger være let
tilgængelige. Virksomheder, som ikke vanligt er bekendt med
ansøgningsprocedurer, skal have lige adgang som virksomheder med stor
erfaring.

Anders Johansson, Konservative
SMV:Digital er et godt eksempel på, at vi gør meget for at fremme SMV’ernes
digitale vækst. SMV:Digital var jo ikke bare et enkelt skud i bøssen. Som en
del af initiativet er der oprettet et e-handelscenter under Erhvervsstyrelsen,
der kan støtte og rådgive virksomheder som supplement til de tværkommunale
erhvervshuse.

Thomas Jensen, Socialdemokratiet
Det er rigtigt, at vi sakker bagud på e-handel i Danmark. Vi bør prioritere
nogle af erhvervsfremmeressourcerne på netop e-handel, så langt flere danske
virksomheder kan øge salget på de velvalgte markeder, de vurderer, det er
vigtigt at satse på. Der ligger nogle rigtig gode vækstmuligheder her.

Rasmus Nordqvist, Alternativet
Det er afgørende, at dygtige SMV’er får bedre muligheder for at handle med
udenlandske kunder. En god løsning vil være at oprette internationale
iværksætter- og væksthuse, hvor moderne teknologi, rådgivning og internationalt
samarbejde kan hjælpe SMV’er med at komme ud over rampen.

Kilde: DI