Ny rapport om fremtidens handel
Den svenske Myndigheten för Yrkeshögskolan har analyseret digitaliseringens effekt på handlen. Ifølge rapporten er det butikkernes udseende og medarbejdernes arbejdsopgaver, der kommer til at ændre sig mest.
– Inden for handel har man traditionelt kunnet at arbejde sig op, men den stadigt mere komplekse virkelighed, som butikkerne skal forholde sig til, gør, at der i dag kræves mere specialiserede kompetencer for at avancere, siger Linda Wiklund, analytiker hos Myndigheten för yrkeshögskolan, i en pressemeddelelse.
Linda Wiklund mener, at branchen får brug for helt andre kompetencer, bl.a. dataanalytikere og webudviklere, da digitaliseringen går ind i en ny fase. Man regner med, at kunstig intelligens kommer til at overtage standardiserede arbejdsopgaver, og at medarbejdernes ekspertise kommer til at omfatte salg, kundemøder, konsultation og dataanalyse.
LÆS OGSÅ: 100 millisekunder kan koste 6 procent af salget
Nye og gamle jobfunktioner
Jobfunktioner inden for lønhåndtering, regnskab, salg og indkøb vil fortsat være efterspurgte. De jobs, der berøres mest af digitaliseringer, er inden for bank og finans.
– Bank- og finansbranchen påvirkes i høj grad af digitalisering. Dette medfører, at flere og flere kontorer bliver lukket, og at personale opsiges, lyder det i rapporten.
Også inden for markedsføring kommer antallet af jobs til at falde, da kunstig intelligens forventes at overtage flere og flere af disse opgaver.
Grænserne for handel sløres
De fysiske butikker er i tilbagegang. Amazons indtog på det danske marked kommer også til at lægge yderligere pres på udviklingen af de fysiske butikker.
LÆS OGSÅ: Online markedspladser – Trussel eller mulighed?
– For at møde den digitale konkurrence må den fysiske butik gå fra at være et sted, kunden skal besøge, til at blive et sted, kunden ønsker at besøge. Det skal give merværdi at besøge butikken, siger Linda Wiklund.
Koncepter som inspirationsbutikker, pop-up-butikker og showrooms udvisker allerede nu grænserne mellem fysiske butikker og den digitale handel.
– Den fysiske butik bliver mere digital, og e-handlen bruger for eksempel pop-up-butikker for at opnå det fysiske møde med kunden, står der i rapporten.