E-handel i Norden leger med flere hundrede milliarder

En ny beregningsmodel fra DIBS har taget nye mål på de nordiske forbrugere.  

I det store billede er der fælles fodslag mellem Danmark, Norge, Sverige og Finland: E-handel vækster i alle fire lande.

Annonce

- Udviklingen i det seneste årti har været utrolig, og det nordiske marked vil nå op på en billion (SEK) inden for få år, siger Daniel Larsson, administrerende direktør for betalingsselskabet DIBS.

På tværs af de nordiske lande er forbrugerne enige om, at de handler online for at få billigere produkter og samtidig for at gøre hverdagen lidt lettere.

De nordiske forbrugere stiller endvidere høje krav til webshops priser og service. Det betyder blandt andet, at forbrugerne i de nordiske lande afbryder deres køb, hvis leveringen bliver for dyr, og at de foretrækker at kunne shoppe hurtigt og nemt uden at skulle indtaste deres kortoplysninger.

Men hvor meget er der egentlig blevet handlet for?

DIBS har målt, hvor mange penge de nordiske forbrugere har brugt siden 2006, og der har været en stærk vækst hvert år.

Med en ny beregningsmodel, baseret på konsumenternes forbrug samt demografiske data, vil det samlede forbrug af rejser, varer og tjenester i hele Norden lande på et svimlende total på 737 mia. svenske kroner i 2018.

Det svarer til 528 mia. danske kroner.

Den nye beregningsmodel er baseret på, hvor meget de adspurgte nordiske forbrugere angiver, de har brugt i forskellige kategorier inden for en periode på tre måneder.

Disse beløb er herefter blevet ekstrapoleret for at opnå et estimeret onlineforbrug for hele året, inklusiv handel med udenlandske butikker.

Annonce

Beregningen af ​​forbrugernes samlede forbrug tager bl.a. hensyn til landenes demografi samt hvor mange personer, der har haft adgang til internettet, og som handler online.

Markedet i Sverige, hvor langt størstedelen af ​​forbrugerne er til stede, er det største med næsten 268 mia. svenske kroner.

Herefter kommer Danmark (186 mia. SEK), Norge (156 mia. SEK)  og afslutningsvis Finland (127 mia. SEK).


Dataene kommer fra DIBS’ årsrapport: ”Svensk E-handel 2018”. Rapporten er baseret på en undersøgelse af YouGov udført i andet kvartal af 2018, som er baseret på interviews med mere end 7.000 internetbrugere i Sverige, Danmark, Norge og Finland.

Kilde: DIBS