E-handel og vokseværk på det kinesiske marked booster salg hos Ikea

Den svenske gigant har åbnet 19 butikker i løbet af det sidste år, og snart kommer Sydamerika også i porteføljen.

Det stigende antal af nye butikker, og den stigende e-handel, genererer vokseværk hos den svenske møbelgigant Ikea, som også i særdeleshed vinder frem på det kinesiske marked.

Annonce

I seneste regnskabsår, med udgang i august, ramte salget et svimlende 290 milliarder kroner. Det svarer til en stigning på 4,5 procent det sidste år, hvilket fremgår af årsregnskabet fra Inter IKEA Systems, der ejer rettighederne til Ikea-brandet.

I løbet af året blev der endvidere åbnet 19 nye butikker globalt, og to nye lande fik plads på verdenskortet, nemlig Indien og Letland.

Samlet set har den svenske gigant 422 butikker på tværs af 50 lande. Det er blevet beregnet, at næsten én milliard kunder har besøgt en Ikea-butik i løbet af de seneste år.

Midt i den vækstrige periode er Ikea også i færd med at omstille sig til en fremtid, hvor en stigende del af kundernes indkøb foregår på nettet.

- Vores kunder har store drømme for boligen, men mange har ikke de store midler at gøre godt med. Derfor arbejder vi på at gøre Ikea endnu mere tilgængelige for både vores eksisterende og nye kunder. Vi ved, at 80 procent af forbrugerne starter deres indkøb online, siger Ikeas topchef, Jesper Brodin, i en pressemeddelelse

Et koncept, som er blevet etableret i både USA og Storbritannien, tilbyder også kunderne at kunne betale sig fra at få samlet de indkøbte møbler.

IKEA har fem danske butikker, herunder i Odense, Aalborg, Gentofte, Taastrup og Aarhus.

Kilde: Ritzau

Annonce