E-handelscenter skal sætte skub i den danske e-eksport: ”Danmark skal være digital frontløber”

Den politiske aftale om initiativer for Danmarks digitale vækst er på plads - bl.a. et nyt e-handelscenter.

I går skrev Ehandel.dk om Danmark og e-eksport, og hvordan danske virksomheder ved for lidt om websalg til udlandet og mangler kapacitet til at komme i gang.

Annonce

Artiklen kom også kort omkring et nyt e-handelscenter, som skal blive en stor hjælp for virksomhederne, hvor de kan få individuel rådgivning.

Det nye center er et led i planen om bedre initiativer for Danmarks digitale vækst.

- I DI Handel har vi længe arbejdet for, at e-handelscenteret skulle se dagens lys. Det er helt afgørende, at danske handelsvirksomheder i fremtiden får hjælp af det nye e-handelscenter til at komme i gang med deres e-handel eller tage den til next level, siger Annette Falberg, branchedirektør for DI Handel.

133,5 mia. kroner i e-handel

Nye tal fra DIBS Payment Services viser, at det danske e-handelforbrug stiger og bliver i år estimeret til at tage et spring på hele 23 pct. til 133,5 mia. kroner.

Det er en stor sum, men der er ikke nok penge, der lander hos de danske virksomheder, mener branchedirektøren:

- På trods af, at en voksende andel af danskerne lægger deres forbrug i webshops, er det i dag under 40 pct. af danske virksomheder, der har en webshop, så der er fortsat et kæmpe potentiale. Derfor skal vi have mange flere danske virksomheder ud på nettet, og det kan e-handelscenteret hjælpe med.

LÆS OGSÅ: Geoblocking-forbuddets betydning for din webshop

Virksomheder med eksport tjener flest penge

En analyse fra DI Handel sidste år viser, at virksomheder med e-eksport tjener omkring 30 procent mere end virksomheder, der kører med traditionel eksport.

På trods af ovenstående fakta, er det kun 7 procent af de danske erhvervsdrivende, der vælger at e-eksportere.

Annonce

– Vi sporer i disse år en meget beskeden fremgang blandt virksomheder, der tager skridtet og går online med deres varer, men der er endnu færre, som tager skridtet fuldt ud og også eksporterer via nettet. Mange kan simpelthen ikke overskue de praktiske, juridiske og tekniske udfordringer ved at gå ind på nye markeder med en webshop, og i stedet vælger de at se fremtiden an.

LÆS OGSÅ: Kineserne vil have nordisk kvalitet

Hun fortsætter:

- E-handelscenteret vil kunne give hjælp og sparring i form af f.eks. tilskud til indkøb af privat rådgivning, kompetenceforløb, sparring og netværk samt vejledning om regulering og konkurrencevilkår, hvilket vi håber, kan få flere danske virksomheder til at tage springet og derved tjene de 30 pct. ekstra, slutter Annette Falberg.

Erhvervsminister Brian Mikkelsen nikker anerkendende til de nye initiativer på området, herunder e-handelscentret:

-  Vi ønsker, at Danmark skal være en digital frontløber. Regeringen, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre har afsat knap 1 mia. kr. frem mod 2025, og med initiativerne går vi offensivt ind i den digitale omstilling, så virksomheder og den enkelte i endnu højere grad kan udnytte mulighederne i de nye teknologier til gavn for vækst og beskæftigelse, siger Brian Mikkelsen i en pressemeddelelse

Kilde: DI Handel