Danske e-handelsgiganter viser vejen: 1 ud af 5 satser på Singles Day

”Det bliver sværere at få alle pakker ud til forbrugerne i god tid”

Mandag den 11. november er det, for mange bekendt, Singles Day. Dagen har sin oprindelse i Kina og er verdens største udsalgsdag.

Men selv om handelsfestlighederne er fire dage ude i fremtiden, har flere onlinebutikker tyvstartet og påbegyndt udsalget.

Annonce

Butikkernes store udfordring i år er, at Black Friday falder en uge senere end forrige år. Det betyder, at Black Friday i større omfang end tidligere kolliderer med julehandlen. Det bliver sværere for netbutikkerne at få alle pakker ud til forbrugerne i god tid inden jul, og derfor kommer vi til at se flere butikker, der tyvstarter deres udsalgskampagner – som her ved Singles Day, siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner i Danmark, til Ehandel.dk.

I samarbejde med Kantar Sifo har Pricerunner lavet en undersøgelse blandt 54 netbutikker i det danske land. Her fremgår det at 1 ud 5 storsatser på Singles Day.

Undersøgelsen viser også, at 11 procent af butikkerne vil prioritere Singles Day mere i år, sammenlignet med 2018.

Det ser man i særdeleshed blandt de største onlinebutikker, hvor knap 25 procent har planer om at satse meget mere på Singles Day-udsalget.

...Og det er svimlende beløb, der er tale om, når forbrugerne hivet kortet op af lommen den 11. november.

På ét enkelt døgn i 2018 havde den kinesiske onlinemarkedsplads, Alibaba, en omsætning på næsten 200 milliarder kroner.


Black Friday dominerer stadigvæk

En lille uge efter Singles Day-udsalget slutter, kommer de første danske netbutikker til at tyvstarte med Black Friday. Vi forventer, at de første butikker sætter gang i Black Week den november – 7 dage før Black Friday, siger Martin Andersen.

Udsalget kulminerer selvfølgelig på selve dagen, den 29. november. Det er på den dag, at de største udsalg finder sted, og hvor butikkernes prissætter tusindvis af varer billigere.

Annonce

Sidste år registrerede Pricerunner rabatter med et gennemsnit på 20 til 25 procent. Og fra Black Friday fortsætter udsalget med uformindsket styrke henover weekenden frem til Cyber Monday, den 2. december.

Det er dagen, der markerer slutningen på en vild udsalgsmåned.

PriceRunners prognose er, at Black Friday vil vækste med 25 procent – en vækst på samme niveau som sidste år.

Flere butikker, som vi har talt med, beretter om et mere afdæmpet salg i oktober end normalt. Forklaringen kan være en opbremsning i økonomien og klimabekymring, der begrænser forbruget. Men det kan også skyldes, at forbrugerne holder igen med at købe, netop for at afvente de store udsalg november har at byde på, afrunder direktøren.