I starten af oktober 2019 lancerede den svenske skønhedsgigant, Lyko, e-handel i Danmark.
På daværende tidspunkt udtalte administerende direktør, Rickard Lyko, at Danmark ville blive en hård nød at knække. Men det ser ud til, at udviklingen er fornuftig.
LÆS OGSÅ: Lyko prøver lykken med e-handel i Danmark
Danmark, hvor vi lancerede online så sent som i september, har udviklet sig pænt og ”bærer” sine egne omkostninger allerede i løbet af kvartalet, kommenterer Rickard Lyko.
Det fremgår af Lykos nyligt offentliggjort regnskab, som afslører tal for fjerde kvartal og hele året 2019.
Det er lykkedes virksomheden at overskride milliardgrænsen, og e-handlen tegner sig for hele 74 procent af omsætningen. I det sidste kvartal nåede salget godt 373 mio. svenske kroner, sammenlignet med 292 mio. i samme periode året før.
For hele året udgjorde omsætningen omkring 1,1 mia. svenske kroner, hvilket kan sammenlignes med ca. 933 mio. i 2018.
Det svarer til omkring 0,8 milliarder danske kroner.
Lykos positive udvikling fortsatte i løbet af fjerde kvartal med en samlet vækst på 27,7 procent. Onlinekundestrømmen udviklede sig kraftigt med en salgsvækst på 41 procent, hvilket svarer til 74 procent af den samlede omsætning. Væksten for hele året landede på 26 procent, hvilket er højere end året før, kommenterer direktøren.
I løbet af kvartalet var de fysiske butikker dog en smule udfordret, men Lyko tror fortsat på sin fysiske drift og tilføjer en masse værdi til at være offline.
Vores overbevisning er, at de fysiske butikker fortsat spiller en vigtig rolle i den samlede forretning, særligt med henblik på at styrke vores brand. 2020 er begyndt positivt med fortsat god salgsudvikling. Det bliver endnu et begivenhedsrigt år, afrunder Lyko-direktøren.
LÆS OGSÅ: Lyko storsatser på e-handel, men lokkede tusinder til ny butik