Elgigantens nye CEO: Smart home-produkter vokser lige så hurtigt som smartphones

Skifter e-handelsplatform og skifter ud i butiksnetværket

I starten af juni skrev Ehandel.dk, at CEO i Elgiganten, Jaan Ivar Semlitsch, forlader virksomheden og skifter til Orkla ASA, hvor han påtage sig ansvaret som administrerende direktør.

Annonce

Disse ændringer vil finde sted inden udgangen af ​​juni 2019.

Elgigantens nye CEO, Erik G. Sønsterud, har i de sidste to år haft stilling som CFO for Elgigant-koncernen. Hvem, der skal være den næste økonomidirektør, er endnu ikke afklaret, men det lader ikke til at præge selskabets energiniveau.

- Der florerer en utrolig energi og et stort engagement hos Elgiganten - med stærkt sammenhold og teamwork. Så jeg må sige, at "holdånden" er dét, jeg er mest begejstret for. Samtidig er det et selskab, der tør at prøve nye ting, siger han til vores søsterside, Ehandel.com.


Den hårde konkurrence vil fortsætte

Da selskabet for nylig rapporterede sine tal for regnskabsåret 2018/2019, afslørede disse både rekord salg og indtjening.

Den vellykkede, og nuværende, strategi vil således fortsætte, selvom der nu er en ny mand på toppen.

- Vi vil fortsætte med den samme strategi og fokusere på kunderejsen, som har givet rigtig gode resultater indtil videre. Men vi vil altid arbejde hen mod at blive bedre, siger Sønsterud.

Nye investeringer kommer dog på bordet inden for produktsortimentet, og Erik Sønsterud mener, at især smart home-produkter og voice management vil dominere elektronikindustrien i fremtiden.

- Jeg tror, ​​at det kommer til at gå hurtigt med flere innovative produkter. Smartphones har udviklet sig ekstremt hurtigt, og det samme vil ske med smart home-produkter.  Jeg er også overbevist om, at den hårde konkurrence fortsætter inden for detailbranchen, og især hvis Amazon kommer.

Annonce

Klik & Hent steg med 30 procent

Fremadrettet bliver det også vigtigt for Elgiganten at hjælpe kunder med information om de talende produkter til hjemmet, som skal gøre vores liv endnu nemmere.

- Vi ønsker, at alle vores tjenester skal integreres fuldt ud i virksomheden ved at lade kunderne komme til os både for at købe produkter, men også for at få hjælp. En stor investering for os nu bliver smarthome, men vi ved, at over 33 procent af vores kunder siger, at de ikke er i stand til at holde trit med udviklingen i teknologien. Derfor vil vi stå klar til at hjælpe, og at hjælpe folk i hjemmet bliver noget nyt for os.

Elgigantens e-handelssalg er i det forløbne år steget med 20 procent, mens Klik & Hent-løsningen har nået 30 procents vækst.


Håber butikkerne gør det sværere for Amazon

Ud over satsningen inden for smart home-teknologi, er planen også at erstatte hele detailnetværket i kæden og samtidig ændre e-handelsplatformen for at gøre omnichannel endnu mere sømløs.

- Vi vil fortsætte den digitale rejse og tiltrække endnu flere kunder. Vores e-handel er vokset med 20 procent i det forløbne år, samtidig med at den er vokset med 30 procent, indtil videre, i 2019.

Det store detailnetværk er Elgigantens største konkurrencefordel.

Nu har både den administrerende direktør, og chefen i Norge, en stærk omnichannel-strategi kan gøre det sværere for Amazon at komme på banen.

- Vi skal arbejde for at bevare vores position. Amazon er ikke her endnu, men de rejser sig langsomt. Vi frygter dem ikke og er klar til at konkurrere, når de ankommer. Vores vigtigste konkurrencefordel er medarbejderne og vores butikker, og vi vil sørge for, at det bliver bemærket, siger Fredrik Tønnesen, daglig leder for Elgiganten Norway, i en kommentar til årsrapporten.