Emeet 2019: ”Hvis vi ikke lægger vægt på e-eksport, så dør vi”

Er din virksomhed i gang?

Annonce

Torsdag d. 16. maj løb den deltagerstyrede konference, Emeet, af stablen.

Det er anden gang, Emeet samler nordiske e-handlere om fælles udfordringer, vidensdeling og gensidig inspiration.

Sidste gang husede Microsoft det e-fokuserede event, men denne gang slog Emeet rødder hos Dansk Industri i hjertet af København.

Annonce

50 e-handelsinteresserede mødtes i brancheorganisationens mange små lokaler, hvor Kim Bruno-Lindby fra Dansk Industri sagde godmorgen og bød alle velkommen.

Jeg havde den efterfølgende ære af at byde branchedirektør hos Dansk Industri, Annette Falberg, velkommen i eget hus og foretage et interview.

Foran de mange opmødte gav direktøren nogle spændende indsigter i branchens mange udfordringer, status på den danske e-handel samt brændpunkter for fremtidens handel online.

Pengene ligger og venter på jer; danske virksomheder!

Annette talte om medlemmernes mange udfordringer, hvilket naturligvis vedrører digital omstilling i de danske virksomheder.

Hun lagde også vægt på regeringens initiativ SMV:Digital – et samlet program, som udbydes af Erhvervsstyrelsen, hvor SMV’er kan få hjælp til digital omstilling.

Her har virksomheder mulighed for at få stærke, økonomiske tilskud til indkøb af privat rådgivning, kompetenceforløb, sparring og netværk samt vejledning om regulering og konkurrencevilkår.

Faktisk er puljen på 100.000 kroner, som virksomheder kan søge om - det er gratis penge til danske forhandlere og e-detailhandlere: ”saml’ dem op, og gå ud og bliv fantastisk dygtige", sagde Annette Falberg i den forbindelse.

LÆS OGSÅ: SMV: Digital: "Det er det mest absolut lovende, jeg længe har lavet"

Et andet fokuspunkt var de store online markedspladser – i hendes optik et vigtigt værktøj til hurtigt at nå ud på globalt plan via e-handel.

Dog understregede Annette Falberg i den forbindelse, at markedspladser ikke er et synonym for Amazon – der er mange kanaler og spillere derude – herunder branchespecifikke markedspladser - der kan hjælpe virksomheder med at nå ud med deres produkter.


Vi er nødt til at få fart på eksporten!

Afslutningsvis var e-eksport den helt store opmærksomhedstager.

Ifølge Annette Falberg viser alle analyser hos Dansk Industri, at mange danske virksomheder heldigvis er begyndt at tage elektronisk handel til sig - 29 procent er i gang.

Taler vi handelsvirksomheder alene er der op til 40 procent, der er i gang med e-handel. Det er jo sådan set meget positivt, men så kan man begynde at se lidt på omsætning gennem digitale kanaler… Den ligger på et lidt bekymrende niveau, nede omkring 8-9 procent af den samlede omsætning.

Det placerer Danmark på en 8. plads i europæisk sammenhæng. Men den egentlige katastrofe er e-eksport.

- Her ligger danske virksomheder nede på omkring 3-5 procent i omsætning på de digitale kanaler. Det giver en dumpeplads i europæisk sammenhæng, altså ryger Danmark ned som nummer 26. Er det et problem, Annette, skal du så spørge mig, Frigg. Og svaret er ja – det er det sådan set, sagde Annette Falberg.

- Når vi kigger på, hvad forbrugere vil, og hvad indkøbere vil, så vil de handle på internettet. Så hvis danske virksomheder ikke er på internettet, også i udlandet, så bliver vi ikke fundet, og så får vi ikke omsætningen. Derfor er det simpelthen så super vigtigt. Hvis vi ikke lægger vægt på e-eksport, så dør vi, forsatte hun.

I den forbindelse er SMV:digital-konceptet, som nævnt tidligere, meget relevant. Projektet giver nemlig også plads til, at danske virksomheder kan forbedre sig på e-eksportområdet i jagten på en mere digital og "intelligent" forretning.


Dagens sessioner

Resten af dagen var delt op i sessions à 45 minutter, hvor deltagerne selv bød ind med diskussionsemner. Èn af sessionerne handlede om betalinger.

Brian Syndergaard fra PayEx fortalte blandt andet om forskellige betalingsmetoder, og belyste særligt myten om Dankortet som den vigtigste betalingsmetode i Danmark.

- I de senere år har Dankortet tabt sin vægt, og den mest almindelige betalingsmetode almindelige kortbetalinger (Visa og Mastercard).

Alt peger på globalisering og lige konkurrencevilkår i fremtiden, hvis man spørger Brian Syndergaard:

– Det handler i høj grad om, hvordan man får forbrugerne til at købe varer lokalt, særligt af hensyn til miljøet. Her synes jeg faktisk vi er gode i Skandinavien, til trods for at man også oplever et stort pres fra giganter, både i nærheden som fx Zalando i Tyskland, eller det der sker i Kina med bl.a. Wish og AliBaba. Ved at dele viden på tværs af hele Skandinavien kan vi stå endnu stærkere.

En anden populær session omhandlede bæredygtighed, og
hvordan danske virksomheder kan arbejde med at mindske miljøpåvirkningen i deres daglige rutiner, og hvordan man sammen kan skabe en grønnere og samtidig mere lønsom e-handel.

Det var virksomheden Bring, der satte moderjord på dagsordenen.

Derudover blev der, i løbet af dagen, talt om Facebook, optimering af checkout-flow, hosting, open source SaaS-platforme, materialegenbrug, influencers samt hvordan man som svensk e-handler skal gebærde sig for at komme ind på det danske marked.

Som altid er det umuligt at deltage i alle de interessante sessioner, men dem jeg besøgte var meget vellykkede med dybe diskussioner, hvor alle deltog. aktivt.

Vi danskere er ikke bange for at tage udfordringerne i nakken, og Emeet-konceptet ser ud til at passe godt til den selvstændige, men nysgerrige, danske forretningskultur.

Middag og networking i Kødbyen

Efter alle sessioner var afsluttet, afrundede Frida Clementz
fra Ehandel.se dagen og inviterede alle deltagere til Scandic Kødbyen, hvor den
traditionelle Emeet-middag fandt sted.

Diskussionerne om e-handel fortsatte hele aftenen, men blev i sidste ende til karaoke.

Fra Ehandel.dk siger vi mange tak for en videnstærk dag, og næste gang byder vi velkommen i Odense den 10. oktober 2019, som bliver tredje gang, Emeet løber af stablen i det danske.

Se flere billeder fra dagen: