En digital fremtid for Søsterånden

1 milliard kroner i omsætning

Det går fortsat stærkt for den aarhusianske virksomhed Søstrene Grene, som efterhånden er kendt for at være et værdibaseret detailkoncept.

Annonce

En vækst i toplinjen på 24 procent, 80 millioner besøgende samt en vækst på 60 butikker, fordelt i 16 lande.

- Vi er fortsat utroligt glade og taknemlige for, at folk tager så varmt imod Søstrene Grene i ind- og udland. Vi ønsker jo netop at stå for vidunderlige oplevelser og gode fund, og vi er meget bevidste om at intensivere vores kundefokus den kommende tid, så vi kan udvikle vores forretning i tråd med de behov og krav, som fremtidens kunder vil stille til os, fortæller CEO Mikkel Grene, i en pressemeddelelse. 

Søstrene Grene er i fuld gang med at implementere en ny strategi kaldet Søstrene Grene for the Future, som blandt andet indebærer en helt ny omnichannel forretningsmodel, nyt butikskoncept, øget kundefokus, nye produkter og services samt øget fokus på ansvarlighed.

Derudover har Søstrene Grene foretaget massive investeringer i ny digital infrastruktur. Det har berørt det operationelle resultatet, som ender på 69 millioner mod 85 millioner sidste år, eksklusiv indtægter fra salg af ejendomme.

Mikkel Grene udtaler:

- Vi er tilfredse med resultatet set i lyset af, hvor mange nye butikker vi har åbnet, de store investeringer i digitalisering samt det udfordrede og omskiftelige detailhandelsmiljø, vi befinder os i. Vi har ligeledes også brugt både penge og tid på at sætte en ny strategisk kurs for Søstrene Grene, som vi glæder os til at kunne præsentere for vores kunder.


Digital investering

Søstrene Grene står overfor et nyt kapitel og investerer netop nu massivt i en digital transformation.

- Med denne store digitale transformation udvider vi vores perspektiv og den service, vi kan tilbyde vores kunder. Vi bygger bro mellem vores fysiske butikker og en ny digital dimension af Søstrene Grene, som vores kunder har efterspurgt. De fysiske butikker er dog fortsat rygraden i vores virksomhed, og vores nye digitale strategi har ikke ændret på det. Den 24. oktober 2019 entrerer vi et nyt marked i form af Finland, fortæller Mikkel Grene.

Annonce

For Søstrene Grene er vækst og ekspansion ikke et mål i sig selv, og det har det aldrig været. 

Væksten er nærmere et middel til at udvikle virksomheden i den retning og i det tempo, det ønskes

- For os handler det om at lytte til vores kunder og åbne de rigtige butikker, som hver især er rentable, således vi er i stand til at finansiere de mange nye tiltag, som skal udvikle vores virksomhed til fremtiden. Det er også en af fordelene ved at være ejerleder; at vi kan agere og investere langsigtet, fortæller Mikkel Grene.

Mikkel Grene fremhæver også Søstrene Grenes virksomhedskultur, Søsterånden.

- Anna og Claras vidunderlige verden er rammen for både vores kunder, men også vores partnere og medarbejdere, og derfor er vores tilgang til ledelse og kultur altafgørende for vores nuværende og fremtidige resultater. Det hele handler om mennesker, afslutter Mikkel Grene.

Søstrene Grene har i dag mere end 245 butikker i Europa og Asien.

Pressefoto: Søstrene Grene