Nye tal fra H&M Group: En stærk stigning i onlinesalget på 24 procent

Udvider også sin butiksportefølje. 

Det ser ud til, at både omsætning og resultat har haft vokseværk hos H&M Group.

Modevirksomheden har netop offentliggjort sin helårsrapport, som løber fra perioden den 1. december 2018 til den 30. november 2019.

Annonce

Den globale vækst er fortsat i 2019, og regnskabet afslører fremgang på tværs af ”kanaler”.

For hele året er koncernens omsætning steget med 11 procent til SEK 232,7 milliarder. Det svarer til omkring 164,4 milliarder danske kroner.

Desuden leverer fjerde kvartal en øgning i omsætningen på +9 procent og et forbedret resultat. Driftsresultatet tager også et trin op af stigen fra SEK 15,6 til SEK 17,4, altså 12,2 milliarder danske kroner.

Salgsvæksten er drevet af både fysiske butikker og nethandel, med en stærk stigning i onlinesalget på 24 procent i SEK og 18 procent i lokale valutaer.

H&M-gruppens forandringsarbejde fortsætter med at bære frugt. Øget fuldprissalg og færre prisnedsættelser har bidraget til en forbedring i overskuddet for hele året og i fjerde kvartal, hvor vi opnåede en 25 procents stigning i driftsresultatet. Den positive performance beviser, at vi er på rette vej, kommenterer CEO, Karl-Johan Persson.


Fire strategiske områder til fremtiden

I regnskabet lægger direktøren også vægt på fire strategiske hovedområder, der skal imødekomme kundernes stadigt stigende krav samt fremtidssikre H&M Group som forretning.

1. Skabe de bedste kundetilbud, herunder kombinationen af mode, kvalitet, pris og bæredygtighed.
2. Hurtigt, effektivt og fleksibelt produktflow; en optimering af værdikæden samt initiativer inden for avanceret datanalyse og AI.
3. Investeringer i infrastruktur, herunder skalérbare platforme og arbejdet med ny teknologi og nye apps til kunder.
4. Vækst. Fysiske butikker, digital ekspansion, nye forretningskoncepter og nye markeder.

Foruden de strategiske pejlemærker, har H&M Group også planer om at udvide sin butiksportefølje. Hele 200 nye butikker forventes at åbne i løbet af 2020, sideløbende med lukning af omkring 175.

Annonce

De nye butiksåbninger kommer til at finde sted i Sydamerika, Rusland, Østeuropa og Asien, eksklusiv Kina.