Er din webshop konkurrencedygtig?

Skandinaviske forbrugere har store forventninger til netbutikkerne

Annonce

Danskere, svenskere og nordmænd er rutinerede i nethandel, og de ved, hvad de vil have.

Er din webshop synlig for nye kunder?

Annonce

7 ud af 10 skandinaver går på Google eller en af de andre søgemaskiner, når de shopper på nettet, så der er ingen tvivl om, at det betaler sig at investere tid og energi i SEO.

Men uanset hvor toptunet din SEO-strategi er, kommer din webshop til at sakke bagud af dansen, hvis søgemaskinerne er det eneste sted, den er synlig.

Prissammenligningssider, sociale medier og tips fra venner og bekendte spiller en stadigt større rolle i forbrugernes købsproces.

Mænd har en klar præference for prissammenligningssider, mens kvinder er langt mere tilbøjelige til at bruge de sociale medier og tage imod tips fra venner og bekendte.

Der er også en markant forskel mellem de tre skandinaviske lande:

Svenskernes favorit er prissammenligningssiderne, mens nordmændene foretrækker tips fra venner og bekendte. Vi danskere bruger de to ting nogenlunde lige meget. 

Det er værd at bemærke, at langt flere nordmænd og svenskere end danskere bruger mere end én af disse kanaler i købsprocessen.

Det er naturligvis en god idé at være synlig på både prissammenligningssider og sociale medier. Hvor der skal lægges mest energi, kommer an på hvad sin webshop sælger.

Kommer dine kunder igen?

Tilfredse kunder har tendens til at vende tilbage. Hvis din webshop kun har ganske få tilbagevendende kunder (og du ikke tilfældigvis sælger brudekjoler eller flygler), kan det være et tegn på, at kunderne ikke føler sig godt nok hjulpet i din webshop.

Fra det øjeblik en kunde lander i din shop, skal du tage ham i hånden. Sørg for, at han så let som ingenting kan finde svar på alle de spørgsmål, som dukker op i hans hoved, uanset om det er ”Kan man få den i blå?”, ”Hvornår er den på lager igen?”, ”Hvor meget skal jeg betale i fragt?”.

Betragt alle dine produkt- og kategorisider som landing pages. Mange af dem, der finder din webshop via Google, Pricerunner eller Facebook, kommer direkte ind på en produktside og ser måske slet ikke din forside. Derfor bør du sørge for, at salgsargumenter som hurtig levering og enkel returnering også er synlige på produkt- og kategorisiderne.

Jo hurtigere og jo mere ”smooth” kunden oplever købsforløbet, og jo flere relevante valgmuligheder du tilbyder, jo større er chancen for, at han kommer igen en anden gang.

Hvad er kunderne utilfredse med?

Der er plads til forbedring hos netbutikkerne, hvis man spørger de skandinaviske forbrugere. Kun 70 % er tilfredse med deres seneste køb.

Danskerne efterspørger relevante leveringsalternativer, og både svenskere og nordmænd savner lettilgængelige oplysninger om købsvilkår og betingelser. Svenskerne kunne godt tænke sig bedre mulighed for filtrering og søgning, og både nordmænd og danskere ønsker bedre billeder og mere produktinformation.

Sidst, men ikke mindst, mener kunderne i alle de skandinaviske lande, at netbutikkerne generelt er for langsomme til at levere. Der er dog forskel på, hvad der opfattes som langsomt. Danskerne og svenskerne accepterer i gennemsnit op til 2½ dag, mens nordmændene går med til at vente en hel dag længere.

Nordmændenes tålmodighed bliver dog ofte sat på prøve. Ifølge Brings rapport var den gennemsnitlige leveringstid i Norge næsten 5 dage længere, end kunderne forventede. Mon ikke din webshop kan gøre det bedre?

I hele Skandinavien er hurtig levering den parameter, der har allerstørst indflydelse på, hvor tilfreds en kunde bliver med sit køb.

Kilde: Bring Research ”Stay competitive”